موقعیت فعلی شما:

زبان برنامه نویسی R چیست؟

فهرست مطالب

زبان برنامه نویسی R چیست؟

اگر شما هم علاقه‌مند یا فعال حوزه جستجو در داده‌ها و استفاده از آن‌ها هستید، احتمالا با زبان برنامه نویسی R آشنایی دارید. اما این زبان برنامه نویسی چه ویژگی‌هایی دارد و چرا تا این حد در عرصه داده‌ها و اطلاعات، پرکاربرد شده است؟

تمامی این اطلاعات در این مقاله شرح داده خواهند شد و با خواندن آن می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی را برای خود و کسب و کارتان به دست بیاورید. امروزه داده‌ها، به عنوان مهمترین اصل در دنیای فناوری و هوش تجاری کاربرد دارند. بنابرین استفاده مناسب از این داده‌ها می‌تواند موفقیت سازمان و شخص را در پی داشته باشد.

با ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر با این زبان برنامه‌نویسی همراه باشید.

 

آشنایی با زبان برنامه نویسی R

این زبان برنامه نویسی از پرکاربردترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که توسط متخصصان و برنامه‌نویسان حرفه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. این زبان جزو برنامه‌های رایگان به حساب می‌آید و با طراحی راس ایهاکا و رابرت جنتلمن در سال ۱۹۹۳ میلادی، به دنیای برنامه نویسی معرفی شد.

زبان برنامه نویسی R دارای منابع متنوعی مثل روش‌های یادگیری ماشین، رگرسیون خطی و سری زمانی و استنباط آماری است که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و به تصویر کشاندن آن‌ها، بسیار مناسب است.

نکته قابل توجه این است که این زبان فقط برای متخصصان و برنامه‌نویسان و موارد مخصوص به آن‌ها نیست؛ بلکه بسیاری از سازمان‌ها و حتی شرکت‌های بزرگ دنیا، از زبان برنامه نویسی R بهره می‌گیرند.

زبان برنامه نویسی R یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای محاسبه‌های آماری و اطلاعات مربوط به داده‌ها است. همچنین به دلیل راحتی در استفاده، بسیار پرکاربردتر از دیگر انواع برنامه‌های مشابه خود است. دیگر نکته مثبتی که برای این زبان وجود دارد این است که قابلیت نصب روی تمامی سیستم‌ عامل‌ها را دارد.

برای آشنایی بیشتر با این زبان برنامه نویسی محبوب، ادامه متن را با دقت بخوانید؛ ما به بررسی این زبان در کسب و کارها و همچنین بررسی مزایا و معایب آن‌ می‌پردازیم.

 

زبان برنامه نویسی R

 

تحلیل داده با کمک زبان برنامه نویسی R

در این زبان برنامه نویسی، تحلیل داده مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. تحلیل داده در روند کار، جزو مراحل مهم به حساب می‌آید و می‌تواند شما را کاملا با دیدی باز، به مراحل بعدی سوق دهد.

این مراحل از قرار زیر هستند:

  • برنامه نویسی: زبان برنامه نویسی R برای برنامه نویسی و رسیدن به تحلیل، به گونه‌ای مناسب طراحی شده است؛
  • تبدیل: اطلاعات و دستورات برای علم داده گرد هم آورده شده‌اند و می‌توان به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرد؛
  • یافتن: با این برنامه می‌توانید بهترین مدل و روش را برای داده‌های موجود پیدا کنید و به بررسی حدس و گمان خود بپردازید؛
  • ساخت مدل: می‌توان با ارزیابی مناسب داده که توسط ابزار و امکاناتی خاص قابل شکل‌گیری است، بهترین مدل را برگزید؛
  • گزارشات نهایی: ترکیب انواع نمودارها، کدها، نتایج و همچنین ساخت نرم‌افزارهای بسیار پرکاربرد، توسط این زبان برنامه نویسی قابل اجرا است.

 

زبان برنامه نویسی R در کسب و کارها

از یک سوال ساده شروع کنیم؛ آیا استفاده از این زبان برنامه برای کسب و کارها و مشاغل سود دارد یا خیر؟

داده‌ها در حالت تسلط کامل به تمام کسب و کارها چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم هستند. اگر شرکتی از فناوری و تکنولوژی‌های نوین در امور خود استفاده نکند، در دنیای پیچیده امروزی قطعا نسبت به رقبای خود عقب می‌ماند. اما این که از کدام ابزار و امکانات برای بهره‌گیری هرچه بهتر و بیشتر از داده‌ها استفاده شود، مسئله مهمی است که برای هر مرکز و سازمانی باید به طور واضح و شفاف، مشخص شود.

ابزار‌های بسیار زیادی در دنیای تکنولوژی امروز به منظور اجرای آنالیز و تجزیه و تحلیل روی داده‌ها برای بهره‌گیری از آن‌ها در تجارت و روند بازار وجود دارند. اما مسائلی مانند هزینه داشتن چنین برنامه‌هایی باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها از خیر استفاده از چنین ابزاری بگذرند.

مشکلات دیگری نظیر عدم تطابق با روند شرکت و سازمان هم می‌تواند باعث شود ابزارها در سازمان‌ها محدود شوند و در واقع از کمک‌های بیرونی برای جلو بردن اهداف شرکت و تجارت استفاده شود. اگر هم بخواهیم زبان برنامه نویسی جدید و ابزار جدیدی را فرا بگیریم، وقت بسیاری را باید صرف آن کنیم و ممکن است در روند کسب و کار، وقفه‌ای ضرررسان ایجاد شود.

به هر حال برای بهره‌برداری و راندمان هرچه بهتر، باید زمانی را به یادگیری چنین ابزاری، مانند زبان برنامه نویسی R تخصیص داد. اما یادگیری و استفاده از آن، آنقدرها هم پیچیده نیست و این امر می‌تواند دلیل انتخاب این زبان توسط بسیاری از مراکز باشد.

 

زبان برنامه نویسی R چیست؟

 

آشنایی با محیط زبان برنامه نویسی R

محیط زبان برنامه نویسی R پیرامون خط فرمانی استاندارد تشکیل شده است. کاربرانی که از این زبان استفاده می‌کنند، از این برنامه برای خواندن دقیق داده‌ها و بارگذاری آن‌ها در فضای کاری، تعیین دستورات و دریافت نتیجه و استنباط نهایی استفاده می‌کنند.

دستورات در این زبان می‌توانند شامل هر چیزی باشند، از عملگرهای ساده ریاضی، از جمله +، -، * و / گرفته تا توابع بسیار پیچیده و گسترده که رگرسیون خطی و سایر محاسبات پیشرفته را انجام می‌دهند.

کاربران همچنین این امکان را در محیط این زبان برنامه نویسی دارند که توابع خود را بنویسند. این محیط به کاربران اجازه می‌دهد که عملیات‌ها و کارهای شخصی مانند پیوست کردن فایل‌های داده جداگانه به سندی واحد، استخراج و بیرون آوردن متغیر واحد و اجرای رگرسیون در مجموعه داده‌های حاصل را در تابعی واحد که قابلیت این را دارد که بارها مورد استفاده قرار بگیرد را اجرا کنند.

توابع پیوسته در محیط برنامه نویسی R نیز بسیار پرکاربرد و محبوب هستند. این توابع شرایطی را به وجود می‌آورند که برخی عملیات و اقدامات را به صورت پشت هم تکرار کنند. اگر بخواهیم مثالی از این قابلیت بزنیم، بیرون آوردن و استخراج داده از مجموعه عظیمی از داده‌ها به طور مکرر، بهترین مثال است.

 

زبان برنامه نویسی R را بیاموزید!

اگر بخواهیم از چندین سال پیش شروع کنیم، باید بگوییم یادگیری زبان برنامه نویسی R برای همگان چالشی بسیار سخت به حساب می‌آمد، زیرا حتی ظاهر آن هم مانند دیگر زبان‌ها نبود. اما با گذشت زمان و تغییراتی که به هرچه بهتر شدن این زبان و راحت کردن روند یادگیری آن کمک کردند، کاربرد آن‌ هم بیشتر شد. بهترین روش‌های یادگیری ماشین، با این زبان برنامه نویسی قابل اجرا هستند.

همچنین برای درک هرچه بهتر این زبان، امکان برقراری ارتباط بین این زبان و دیگر زبان‌ها هم فراهم شده است. به طور مثال این زبان می‌تواند با C++، JAVA، PYTHON و … ارتباط مناسبی برقرار کند.

برای تحلیل و تغییر داده‌های بسیار عظیم هم امکانات بسیار مناسبی برای این زبان در نظر گرفته شده است. این زبان می‌تواند به پایگاه‌های اطلاعاتی بسیاری هم متصل شود.

از دیگر مواردی که یادگیری این زبان برنامه نویسی را برای هر مرکزی ضروری می‌کند، عملیات موازی‌سازی است. پیش‌تر، این زبان فقط از یک CPU برای کار خود بهره می‌برد. اما اکنون خوشبختانه بسته‌ها و کتابخانه‌هایی  برای اجرای محاسبات موازی طراحی شده است که می‌توان در هسته‌های متفاوت عملیات‌های مختلفی را انجام داد.

اگر ابزاری برای تحلیل و جستجو داده‌ها به طور بهینه لازم دارید، این زبان بسیار مناسب شرایط شما است.

 

معرفی زبان برنامه نویسی R

 

مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی R

با این زبان برنامه نویسی محبوب آشنا شدیم. اما باید به بررسی مزایای آن هم بپردازیم و به این نتیجه برسیم که چرا تا این حد این زبان برنامه نویسی مورد توجه قرار گرفته است. به خصوص در صنعت و تجارت که بحث سود و ضرر در میان است، شناخت مزایای چنین ابزاری می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

برنامه‌ای منبع باز

این زبان، به عنوان زبانی با منبع باز یا متن باز (Open Source) شناخته می‌شوند. اما این عبارت چه معنایی است؟ بیان ساده به معنی آن است که برای استفاده و بهره‌گیری از آن، شما نیازی به مجوز با هزینه‌های کلان ندارید. همچنین این امکان برای شما فراهم شده است که اطلاعات این زبان را کاملا سفارشی کنید و در حل مشکلات و موانع خود، از آن بهره بگیرید.

 

بهره‌گیری از انواع داده

با این زبان هر اطلاعات و هر داده‌ای قابلیت آنالیز و تحلیل را دارند. به کمک کتابخانه‌های مختلفی که در این زبان برنامه نویسی محبوب تعریف شده‌اند، هر داده ساختار نیافته‌ای را می‌توان به داده های ساختار یافته تبدیل کرد و از آن جهت آنالیزی نتیجه‌بخش و موثر استفاده کرد.

 

انواع بسته‌های متنوع

به وسیله کتابخانه‌های زبان برنامه نویسی R مجموعه‌ای وسیع و گسترده‌ از انواع عملیات محاسباتی با بیشتر از ۱۰ هزار بسته در اختیار کاربر قرار خواهند گرفت. باید گفت این تعداد بسته با گذر زمان همچنان در حال افزایش است. این بسته‌ها تمامی کسب و کارها و تجارت‌های مختلف را در بر می‌گیرند و مناسب هر نوع فعالیتی خواهند بود.

 

 

امکان رسم نمودارهای مطلوب

بسیاری از مشاغل در حوزه تجارتی خود، نیاز به رسم نمودار‌های بسیار دقیق دارند. این زبان برنامه نویسی نیاز چنین مشاغلی را به خوبی برطرف می‌کند.

رسم نمودار در هر نوعی که باشد بسیار راحت صورت می‌گیرد و همچنین به دلیل قالب‌های موجود، از نظر بصری نیز بسیار مناسب و زیبا هستند. این موضوع برای کاربران یا افرادی که زیاد با این برنامه‌ها آشنایی ندارند، بسیار مهم است.

 

ارائه گزارش نهایی مناسب

با استفاده از انواع بسته‌های این زبان برنامه نویسی، گرفتن گزارش از طریق تجزیه و تحلیل صورت گرفته روی انواع داده‌های موجود، کار سختی نخواهد بود.

این امکان برای شما فراهم شده است که گزارش‌های نهایی خود را با انواع داده، نمودارها و شکل‌ها و … ادغام کرده و آن را به صورت سندی مجزا دریافت کنید. حتی می‌توان با این زبان امکانات و قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر قرار داد که داده‌های تجزیه و تحلیل شده را تغییر داده و نتایج جدید را طبق الگویی مشخص مشاهده کند.

 

پیشرفت مداوم این زبان

این زبان به دلایلی مانند رایگان بودن و دردسترس بودن، مدام در حال رشد، پیشرفت و کامل شدن است. هر روزه امکاناتی جدید به این زبان اضافه می‌شود که می‌توان به بهترین شکل از آن برای کسب و کار و اتخاذ تصمیم خود استفاده کرد.

 

معایب زبان برنامه نویسی R

مانند هر چیز دیگری، زبان برنامه نویسی R هم در کنار مزایای خود، چند عیب دارد که برای آشنایی بیشتر، مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

 

مدیریت داده

در این زبان، تمامی متغیرها روی حافظه فیزیکی شما قابلیت ذخیره‌سازی دارند. پس شما کاملا به حافظه سیستم خود وابستگی خواهید داشت. این دقیقا برعکس زبان‌های برنامه نویسی مشابه است. این زبان برای ذخیره‌سازی، حافظهِ به مراتب بیشتری را هم طلب می‌کند.

 

امنیت زبان برنامه نویسی

این زبان امنیت پایه‌ای برای داده‌ و اطلاعات خود ندارد. این باعث می‌شود محدودیت‌های خاصی برای کار با این زبان برنامه نویسی برای شما ایجاد شود. مانند عدم توانایی بهره‌گیری از محیط برنامه وب به دلیل نبود امنیت کافی.

 

سرعت کم

این زبان برنامه نویسی و بسته‌های مختلف آن، سرعت پایین‌تری از سایر زبان‌ها مانند MATLAB و Python دارد؛ ولی خوشبختانه، برخی از این بسته‌ها، با امکان به‌کارگیری در هسته‌های موازی، سرعت بالاتری را پیدا می‌کنند.

 

 

چرا باید از زبان استفاده کرد؟

در این مقاله سعی کردیم که شما را با یکی از محبوب‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه نویسی آشنا کنیم. زبان برنامه نویسی R مزایای بسیار زیادی دارد و همین مزایا، آن را تبدیل به گزینه اول بسیاری از مشاغل و شرکت‌های بزرگ کرده است.

تحلیل داده‌ها با سرعت، دقت و کیفیت بالایی صورت می‌گیرد. هر بخشی که نیاز به تحلیل داده و محاسبات داده دارد، باید از چنین زبانی استفاده کند.

داده‌ها بخش بسیار مهمی از هر مجموعه‌ای به حساب می‌آیند؛ پس باید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرد. با توجه به روند رو به رشد این زبان، می‌توان انتظار داشت که معایب آن هم به زودی رفع شوند و کاربران با خیالی آسوده از این زبان استفاده کنند.

سوالات متداول

  1. آیا زبان برنامه نویسی R رایگان است؟

بله، این زبان برنامه نویسی کاملا رایگان است و به همین دلیل هم مورد توجه بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌ها قرار گرفته و آن‌ها را از پرداخت مخارج گاها سنگین معاف کرده است.

  1. دلیل استفاده از این زبان در کسب و کارها چیست؟

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند. دلایلی مانند منبع باز بودن، راحتی یادگیری، دسترسی به انواع داده، رسم نمودارهای مختلف و… باعث شده است که این زبان در اولویت بسیاری از مراکز قرار گیرد.

  1. آیا معایب این زبان باعث عدم استفاده از آن می شوند؟

در کنار مزایای بی‌شمار این زبان برنامه نویسی، معایبی هم برای آن وجود دارد. معایبی که البته اگر در کنار مزایای آن قرار گیرند، گاه قابل چشم‌پوشی هستند. باید این نکته را در نظر گرفت که این زبان در حال پیشرفت است و قطعا در ادامه مسیر درست‌تری را طی می‌کند. با این حال اولویت‌هایی مانند سرعت می‌تواند در شرایط فعلی برخی از مراکز را دچار شک و تردید بکند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما