موقعیت فعلی شما:

۱۰ نمودار مفید برای مصور سازی دیتا

فهرست مطالب

۱۰ نمودار مفید برای مصور سازی دیتا

بسیاری از مردم روز خود را با الک کردن دیتا، ترکیب کردن چندین منبع داده (Data Source) و سر انجام با آماده سازی دیتا برای مهم ترین لحظه کاری خود می گذرانند: که در واقع هدف، همان دیدن دیتای خود به صورت مصور (Power BI) می باشد! این داده های مصور شده، از دیتای فراوانی به دست آمده است و از آن ها قرار است لیست های عددی طولانی و KPI های پیچیده ای را در اختیار داشته و آن ها را به روشی بصری، با فهمی آسان ارائه دهند. یعنی اگر در واقع بتوانید تصور درستی از داده های خود را بسازید.

مسئله این است که انتخاب مصور مناسب برای دیتا هایی که می خواهید نشان دهید، اغلب چالش برانگیز است. آیا فقط قصد مقایسه مقادیر را دارید؟ یا به تجزیه و تحلیل یک روند نیز احتیاج دارید؟ بهترین روش برای مصور سازی دیتای خود، به طوری که بیشترین نتیجه را بتوان از آن گرفت، کدام است؟ بسیاری از افراد در همین سوالات دست از پا کوتاه می مانند؛ که کدام یک از سه گزینه نمودار، گراف یا هیت مپ، کلی ترین نگاه را را مصور سازی می کند، یا اصلا بدتر!
پیش فرض یک نمودار ساده، پای چارت است. زیرا بیشترین آشنایی را در بین عموم دارد و ساده ترین مدل نمودار می باشد. اما اساسا هدف از مصور سازی، روشن کردن اطلاعات است. پس استفاده از نمونه های پیش فرض، گاهی باعث می شود که دیتای شما به غلط به تصویر کشیده شود.

حال بپردازیم به بررسی انواع نمودار هایی که از جمله جزو مهم ترین ها می باشند: Sisense محبوب ترین و مفید ترین مصور ساز داده ها را به دست آورده و یک راهنمای کلی را در مورد زمان استفاده از آن ها ایجاد کرده است. این که هر تصویر برای کدام نوع دیتا مناسب تر است و این که چگونه به شما دید می دهد را، می توانید در زیر مشاهده کنید.

 

۱- نشانگر

اگر شما نیاز به نمایش یک یا دو مقدار عددی مانند یک عدد، گیج ( gauge ) یا تیکر ( ticker ) دارید، از دیتای مصور شده شاخص ها استفاده کنید. می توانید عناوین اضافی و یک نماد نشانگر کد گذاری شده مانند رنگ، که مانند یک پیکان سبز به سمت بالا یا یک فلش قرمز رو به پایین، برای نشان دادن مقدار، به واضح ترین شکل ممکن اضافه کنید.

 

نمودار gauge

 

۲- نمودار خطی

نمودار خطی یکی از نمودار های محبوب می باشد که در بسیاری از موارد تجاری، از جمله در موارد زیر استفاده می شود:

  • برای مشاهده روند ها، داده ها را به مرور زمان مقایسه کنید (مثال: تجزیه و تحلیل درآمد فروش سال گذشته)

 

نمودار خطی

 

  • تغییرات یک گروه یا بیشتر را در همان بازه زمانی مقایسه کنید (مثال: تجزیه و تحلیل هزینه واحد های تجاری مختلف در سال گذشته). در اینجا فقط باید یک دسته بندی “بر اساس” اضافه کنید.

 

 

۳- نمودار ستونی افقی

نمودار ستونی بهتر است برای مقایسه چندین موردی و مقایسه دیتا، در طول زمان استفاده شود. نمودار ستونی می تواند شامل مقادیر متعددی در هر دو محور X و Y و همچنین تفکیک بر اساس دسته های نمایش داده شده در محور Y باشد.

 

 

برای هایلایت نقطه اوج ها و پیدا کردن نقطع عطف و دنبال کردن روند ها، می توانید نمودار ستونی را با یک نمودار خطی نیز ترکیب کنید.

 

 

۴- نمودار ستونی عمودی

برای مقایسه بسیاری از موارد از نمودار ستونی عمودی استفاده کنید. نمودار ستونی عمودی معمولاً دسته ها یا مواردی را که در امتداد محور Y نشان داده می شوند، با مقادیر آن ها در محور X نشان می دهد. همچنین می توانید مقادیر را بر اساس دسته ای یا گروهی تقسیم کنید.

 

 

۵- نمودار پای ( دایره ای)

نمودار دایره ای زمانی بهترین نتیجه را دارد که شما می خواهید داده های متناسب و یا به صورت درصدی را نمایش دهید. از آن جا که نمودار پای نشان دهنده رابطه اندازه بین قطعات و کل موجودیت است، قطعات باید جمع شوند و به یک  اصطلاح “کل” معنی دار برسند. نمودار های پای فقط باید نهایتا شش دسته یا کمتر باشند.

 

پای چارت

 

– نمودار منطقه ای

اگر چه ممکن است نمودار منطقه ای شباهت زیادی به نمودار خطی داشته باشد، اما مناطق زیر هر خط پر شده است (رنگی) و بنابر این برای مقایسه بهتر امکان نمایش آن ها به صورت چیده شده وجود دارد. اگر به دنبال نمایش مقادیر مطلق یا نسبی (انباشته) در یک بازه زمانی مشخص هستید، از نمودار منطقه استفاده کنید.

 

 

۷- جدول

جداول محوری یکی از ساده ترین و مفید ترین روش ها برای مصور سازی دیتا است. شما می توانید به سرعت مقادیر زیادی از دیتا را خلاصه و تجزیه و تحلیل کنید و از ویژگی های اضافی مانند قالب بندی رنگ و نوار های داده برای بهبود جنبه های بصری استفاده کنید.

 

 

۸- نمودار پراکندگی

بهترین سناریو برای استفاده از یکی از محبوب ترین نمودار ها، زمانی رخ می دهد که می خواهید توزیع و ارتباط دو متغیر را نمایش دهید. دایره های موجود در نمودار نشان دهنده دسته های مقایسه شده (رنگ دایره) و اندازه یا دیتای عددی است (با اندازه دایره نشان داده می شود). به عنوان مثال، اگر بخواهید درآمد و واحد های فروخته شده را براساس جنسیت مقایسه کنید، این نمودار راست کار شما می باشد!

 

 

۹- نقشه پراکندگی

نقشه پراکندگی، به بینندگان کمک می کند تا داده های جغرافیایی یک منطقه را به عنوان “نقطه داده” روی نقشه تصویر سازی کنند. با استفاده از رنگ و اندازه دایره می توانید حداکثر دو مجموعه داده عددی را مصور سازی کنید تا ارزش دیتای شما را نشان دهد.

 

 

۱۰- نمودار درختی

نمودار درختی، یک ویجت چند بعدی است که دیتای سلسله مراتبی را به شکل مستطیل های تو در تو نمایش می دهد. می توانید از این نوع نمودار ها در سناریو های مختلف استفاده کنید. مثلاً وقتی می خواهید بسیاری از دسته ها و زیر مجموعه ها را با هم مقایسه کنید، به جای نمودار ستونی از نمودار درختی استفاده کنید.

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما