موقعیت فعلی شما:

هوش تجاری مدرن

فهرست مطالب

هوش تجاری مدرن

هوش تجاری برای افراد فعال در این حوزه و کاربران آن، مسئله جدیدی نیست، اما روند آن و نحوه دسته‌بندی و تجمیع داده‌ها و همچنین آنالیز آن‌ها هر روزه در حال تغییر است. هوش تجاری مدرن موارد متفاوت و متنوعی را در بر می‌گیرد.

در گذشته، هوش تجاری توسط افراد متخصص و تحلیلگران فناوری اطلاعات یا تجارت به سازمان‌ها و مراکز مختلف ارائه می‌شد. ترکیب محیط کاری و تجاری در کنار بودجه و منابع محدود، به این معنی است که بیشتر مراکز باید منابع و زمان در اختیار خود را برای رسیدن به اهداف و اخذ تصمیمات مناسب بهینه کنند. امروزه مراکز کمی وجود دارند که از چنین امکاناتی استفاده کنند که به نفع کسب و کارشان باشد. در ادامه با هوش تجاری مدرن، بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

هوش تجاری مدرن چیست؟

هوش تجاری مدرن، حقایق  موجود در کسب و کار نوین را با استفاده از ابزارها و امکانات موجود، به منظور برآورده کردن نیازهای کاربر فعال در تجارت، با ویژگی‌های خود به نمایش می‌گذارد. این نمایش در محیطی یکپارچه و با امکان استفاده راحت، در هوش تجاری صورت می‌گیرد.

هوش تجاری مدرن وابسته به تجزیه و تحلیل و آنالیز توسط متخصصان حوزه فناوری اطلاعات نیست و ابزارهای اصلی خود را به راحتی و با روشی ساده در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که آن‌ها بتوانند در هر لحظه تجزیه و تحلیل مناسبی را انجام دهند.

این تجزیه و تحلیل‌ها می‌توانند کمک بسیار خوبی باشند که سازمان بتواند بهترین تصمیم در بهترین زمان ممکن را اتخاذ کند.

داشبوردهای هوش تجاری نوین، انعطاف‌پذیری خوبی دارند و می‌توان کاملا آن‌ها را شخصی‌سازی کرد که استفاده از آن راحت شود.

آن‌ها دیگر محدود شده به فرمت‌های خاص و طرح‌های فناوری اطلاعات نیستند. داده‌ها و اطلاعات از چندین منبع جمع‌آوری می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به راحتی دسته‌بندی و از آن استفاده کرد.

ابزارها و امکانات موجود در هوش تجاری مدرن، واقعیت و روند بازارهای تجاری وابسته به زمان، تغییرات سریع و شرایط رقابتی را به رسمیت می‌شناسند و روش‌های بیشتری را برای حل مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب ارائه می‌دهند.

هر کسب و کار در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کند، ارزش معیارهای هدف و تجزیه و تحلیل دقیق داده را درک می‌کند و محیط جدید هوش تجاری، دقیقا به همین منظور طراحی شده که شما به اهداف خود با برنامه‌ریزی دقیق نزدیک شوید.

 

هوش تجاری مدرن چیست؟

 

تفاوت هوش تجاری مدرن با نوع سنتی

تفاوت اصلی این دو نوع هوش تجاری، دسترسی بهتر و انعطاف بیشتر است. امکانات هوش تجاری قدیمی، توسط متخصصان و افرادی که در این باره اطلاعات و دانش مناسبی داشته‌اند قابل استفاده بود و دیگر افراد نمی توانستند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. این امر سبب می‌شد که در کنار تمام کارمندان، از متخصصان اهل فن هم استفاده شود.

از آنجا که روش‌های حل مشکل در هوش تجاری قدیمی توسط خود کارکنان سازمان قابل استفاده نیست، شرکت هم قادر نیست از چشم انداز و بینش، دانش یا مهارت خاص کارکنان برای پیشرفت روند کسب و کار، برنامه‌ریزی برای اهداف آینده یا پیش‌بینی استفاده کند.

طبق تحقیقات مشخص شده، در آینده‌ای نزدیک، قابلیت و امکانات تجمیع داده‌های هوشمند، بدون واسطه و با امکان آنالیز سریع، برای کاربران این فناوری فعال خواهد شد و این خبری بسیار خوب برای فعالان در حوزه تکنولوژی در آینده است.

حال در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های هوش تجاری مدرن و سنتی را به طور مجزا بررسی می‌کنیم.

 

راحتی در استفاده

پلتفرم‌های قدیمی هوش تجاری، چشم‌انداز مناسبی را در اختیار مراکز و شرکت‌ها قرار می‌دادند. اما این امر، هم نیاز به افراد متخصص داشت و هم زمان زیادی را از مراکز می‌گرفت و اگر مشکلی نیاز به سرعت واکنش بالا داشت، عملا این نوع نمی‌توانست کمک زیادی به آن‌ها کند.

همچنین استقلال کارمندان مراکز هم زیر سوال می‌رفت؛ زیرا آن‌ها در واقع هیچ نقش خاصی در این روند ایفا نمی‌کردند.

سرویس هوش تجاری مدرن این امکان را برای همه افراد و سازمان‌ها فراهم می‌کند که متخصص خودشان باشند و هیچ نیازی به فرد دیگری وجود نخواهد داشت. کاربر به جای به انتظار نشستن برای گزارش فرد متخصص، سوال خود را از بخش هوشمند هوش تجاری می‌پرسد و جوابی کاملا هدفمند دریافت می‌کند.

این سیستم فقط برای افراد حرفه‌ای طراحی نشده است؛ حتی اگر شما فردی با تجربه کم هستید، سوالات رایج و معمولی شما هم به خوبی توسط این سیستم پاسخ داده می‌شوند.

 

 

پشتیبانی حافظه‌ای و قدرت جستجوی آنالیزی

در دنیای امروزی در تمامی سازمان‌ها، حجم تجمیع و تجزیه و تحلیل داده‌ها به شدت در حال افزایش است و این می‌تواند در صورت عدم کنترل مناسب، مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد.

ابزارهای موجود در نوع سنتی، به طور واضح در ترکیب کردن داده‌ها با هم مشکل دارند و همچنین نمی‌توان روی آن‌ها برای تجمیع داده‌ها از منابع مختلف و گسترده، حساب باز کرد. گرچه ابزارهای موجود راه‌حل‌های مناسبی را ارائه می‌دهند، اما مشکلات این چنینی طراحان را به فکر طراحی سیستمی نوین انداخت.

در هوش تجاری مدرن، امکان ذخیره‌سازی حجم بالای داده‌ها فراهم شده و به راحتی می‌توان در هر زمانی که به آن‌ها نیاز شد، دسترسی مناسب را به آن‌ها داشت. همچنین آنالیز و تجزیه و تحلیل هدفمند و مناسب هم از مزایای چنین سیستمی است.

 

بهره‌گیری از هوش مصنوعی

از اصلی‌ترین تفاوت‌ها میان هوش تجاری مدرن و نوع قدیمی آن، بهره‌مندی نوع مدرن از هوش مصنوعی و امکان به‌کارگیری آن است. چشم‌انداز‌ی که ابزارهای قدیمی هوش تجاری برای ارائه استفاده می‌کردند، یا به طور پیش فرض وجود داشتند یا توسط افراد متخصص طراحی می‌شدند. قطعا چنین سیستمی راندمان مناسب را در بر نداشت و چشم‌انداز ارائه شده هم با محدودیت چشمگیری روبه‌رو می‌شد.

در دنیای پیشرفته امروزی، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، باید از هوش مصنوعی و یادگیری خودکار استفاده شود که بتواند در نهایت با ایجاد روش‌های مناسب و مطابق با روند فعلی، سود بیشتری را هم در پی داشته باشد.

انواع موتور‌های هوش مصنوعی وجود دارند که توانایی تجزیه و تحلیل مناسب و نتیجه‌بخش چندین داده را به صورت همزمان دارند و نتایج بسیار خوبی را هم به کاربر نشان می‌دهند.

چنین سیستمی روند فعلی را برجسته کرده و روی آن تمرکز می‌کند، مشکلات موجود را آگاهانه تشخیص داده و اطلاع می‌دهد، روش‌ها و انواع داده‌ها را تقسیم کرده و به کاربر خود دیدی بسیار مناسب می ‌دهد.

با شخصی‌سازی چنین سیستمی شما به راحتی می‌توانید با آن کار کنید و این ابزار هوشمند تمامی مشکلات شما را شناسایی می‌کند؛ بدون این که فرد دیگری در این زمینه به شما کمک کند! این برای سازمان‌ها و نهادها، سراسر سود است!

 

نکات مهم در هوش تجاری مدرن

 

تجزیه و تحلیل و آنالیز صوتی

همه ما عادت داریم در هر بخشی، هر اطلاعاتی را که لازم داریم، در انواع موتورهای جستجو می‌نویسیم و دنبال آن می‌گردیم. خیلی از وقت‌ها چنین عملی ما را به درستی به اطلاعات مورد نیازمان نمی‌رساند؛ به همین دلیل آینده را باید متعلق به روش صوتی دانست و این روش می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف سازد.

این روش که تفاوت عمده‌ای برای هوش تجاری مدرن و سنتی هم به حساب می‌آید، آینده تجزیه و تحلیل را دچار دگرگونی خواهد کرد. این سیستم، هوش مصنوعی را هم در دل خود جای می‌دهد و سرعت و دقت، هدف اصلی این مجموعه خواهد بود.

جستجو با صدای معمولی انسان یا هر نوع صدای دیگری که با متصل کردن ابزارهای مختلف به سیستم صورت خواهد گرفت، دریچه‌ای تازه در دنیای هوش تجاری خواهد بود.

این امر به مجموعه‌ها و سازمان‌ها و کارکنان آن ها این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان، از هر نقطه‌ای که باشند، جواب پرسش‌های خود را بگیرند و البته به درستی بتوانند مشکلات خود را رفع کنند.

 

ویژگی‌های مهم هوش تجاری

تا اینجا دریافتیم که هوش تجاری مدرن، تا چه حد نسبت به نوع سنتی و قدیمی آن مزیت دارد و می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع ویژگی‌های این فناوری آشنا کنیم و ببینید چه امکاناتی در آینده و شاید هم اکنون، پیش روی شما قرار دارد.

برای فعالان بازارهای تجاری، بهترین خبر به‌کارگیری فناوری مدرن است و آن‌ها علاوه بر محدود کردن ضررها و مخارج اضافی خود، سود بسیار بیشتری را به دست می‌آورند و نسبت به رقبای خود در بازار کاملا متمایز خواهند بود. همراه ما باشید که مهم‌ترین و بارزترین ویژگی‌های آن را با هم بررسی کنیم.

 

سرعت بالا

رویکرد سنتی در هوش تجاری، تجزیه و تحلیل داده‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کرد. سرعت عاملی است که در مواقع حیاتی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. با سرعت تصمیم‌گیری بالاتر، می‌توان درک بهتری هم از روند فعلی بازار داشت؛ چیزی که هوش تجاری نوین، آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

با بالاترین سرعت پرسش‌های شما پاسخ داده می‌شوند و به همان میزان، شما هم سریع به مشکلات واکنش نشان خواهید داد. مجموع داده‌ها به طور مستقیم روی تصمیم‌گیری شما نقش دارند و اگر شما دسترسی سریعی به آن‌ها داشته باشید، بهترین شرایط در انتظار شما خواهد بود. از زمان نصب نرم‌افزارها و امکانات تا بهره‌گیری از آن‌ها، زمان کمی صرف خواهد شد و این امر در صرفه‌جویی زمانی هم بسیار موثر است و می‌توانید وقتی که پیش‌تر به چنین فرایندهای طولانی اختصاص می‌دادید، صرف دیگر روندها و کارهای مهم کنید.

 

 

دریاچه‌ای از داده‌ها

یکی از اقدامات مهم هوش تجاری مدرن، در اختیار قرار دادن گستره بزرگی از اطلاعات و داده‌ها برای ترکیب و وارسی است.

این منابع عظیم به هر کسب و کاری اجازه می‌دهد که بر اساس نیازهای متقاضیان داده‌ها را بررسی کند و به آنالیز آن‌ها مشغول شود؛ بدون کمک گرفتن از هر کس دیگری!

برخلاف منابع اطلاعاتی استفاده شده در نوع سنتی، این منبع به طور خودکار قابلیت پاکسازی (Data Cleaning) را نخواهند داشت و منابع داده‌های مدرن، این داده‌ها را به شکل اصلی و اولیه خود حفظ خواهند کرد.

بدون هیچ گونه فیلتری، داده‌ها همواره در دسترس شما خواهند بود و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یا روی آن‌ها تجزیه و تحلیل انجام دهید. این دریاچه داده (Data Lake)، منبعی بسیار قوی برای داشتن بینش و چشم‌انداز موثر است و باید گفت، در این روزها برای هر کسب و کاری لازم است. پس اگر می‌خواهید متمایزتر از بقیه باشید، سعی کنید جزو اولین مراکزی باشید که از این فناوری استفاده می‌کنند.

 

سیستم آنالیزی افزایشی

چنین سیستمی که در هوش تجاری مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، با اتوماتیک کردن روند پردازش چشم‌انداز و پیش‌بینی، با کمک آموزش‌های ماشینی (Machine Learning) و الگوریتم‌های هوش مصنوعی وابستگی سازمان‌ها را به افراد متخصص و هزینه‌های وابسته به آن کم کرده یا حتی این وابستگی را کامل از بین می برد.

با چنین سیستم آنالیز و تجزیه و تحلیلی قادر هستید به طور خودکار داده‌های مربوط به سازمان یا شرکت خودتان را دوره کنید، آن‌ها را پاکسازی کنید، آن‌ها را آنالیز و بررسی کنید و این داده‌ها را به چشم‌انداز عملی برای اخذ تصمیمات مهم تبدیل کنید؛ بدون آن که کسی در این راه به عنوان واسطه شما انتخاب شود.

همچنین این سیستم، شما را جستجوهای وقت‌گیر بی‌نیاز می‌کند و خود به مرور داده‌ها می‌پردازد و هر چشم‌انداز نامناسبی را حذف کرده و شرایط را برای درک و شناخت بهتر، مساعد خواهد کرد.

 

سیستم آنالیز پیشرفته

با افزایش روزافزون داده‌ها، سازمان‌ها باید تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده را مورد استفاده قرار دهند که داده‌های خام و اولیه را به چشم‌اندازهایی معنادار و عملی تبدیل کنند. تجزیه و تحلیل‌های قدیمی مانند تجزیه و تحلیل توصیفی، فقط قادرند چشم‌اندازهایی طبق روال گذشته را ارائه دهند و نمی‌توانند از داده‌های ساختار نیافته مورد نیاز سازمان‌ها استفاده کنند.

با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در هوش تجاری مدرن، تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته مانند تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و تجویزی، حجم بسیار زیادی از داده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و به کمک آن می‌توان تصمیمات بسیار مناسبی را اخذ کرد. این فناوری نه تنها قادر به پیش‌بینی روند آینده است، بلکه مناسب‌ترین و بهترین اقدامات را هم پیشنهاد می دهد. کاربران می‌توانند زمان کمتری را صرف آنالیز کنند و در عوض زمان بیشتری را به کسب اطلاعات و افزایش مهارت خود اختصاص دهند.

 

تعریف هوش تجاری مدرن

 

کلام پایانی

چشم‌اندازی که هوش تجاری در حال نمایش آن است، روزانه در حال تغییر است. امروزه بیشتر سازمان‌ها می‌توانند داده‌ها و اطلاعات را جمع‌آوری کنند و منبع نسبتا بزرگی را با توجه به شرایط خود داشته باشند. گرچه تعداد سازمان‌هایی که این داده‌ها را تبدیل به چشم‌انداز و بینشی برای اخذ تصمیم می‌کنند، بسیار کم است. هوش تجاری مدرن، اهمیت داده‌ها در دنیای امروز را به خوبی درک می‌کند و با استفاده از روش‌های متفاوت، از این داده به بهترین شکل استفاده می‌کند.

در این مقاله سعی شد اهمیت این فناوری نوین به خوبی برای شما نمایش داده شود. قطعا اگر صاحب کسب و کار و حرفه‌ای هستید که برای شما بسیار مهم است، استفاده از چنین فناوری و سیستمی به شما دیدی وسیع از روند موجود در بازار و تجارت ارائه می‌دهد و مسیر موفقیت شما بسیار هموار خواهد شد.

بنابراین این فناوری را با آگاهی کامل انتخاب کنید و بگذارید نسبت به سایر افراد و سایر نهادها، حداقل یک قدم جلو باشید. این چیزی است که برای موفقیت لازم است!

سوالات متداول

  1. تفاوت اصلی هوش تجاری مدرن و سنتی در چیست؟

تفاوت‌های مهمی بین این دو سیستم تجاری وجود دارد که تمایلات را به سمت استفاده از نوع مدرن آن می‌کشاند. از اصلی‌ترین تفاوت‌ها می‌توان به عدم نیاز به رابط و نیروی متخصص و همچنین راحتی استفاده اشاره کرد.

  1. آیا استفاده از هوش تجاری سنتی باعث ایجاد موانع در کسب و کار می‌شود؟

به صورت کلی، بهره‌گیری از هوش تجاری حتی به صورت سنتی هم مزایای خود را دارد و می‌تواند شما را در دستیابی به اهدافتان کمک کند. اما اگر به صورت رقابتی به قضیه نگاه کنیم، چنانچه شما در حال رقابت با شرکت‌های دیگر که از هوش تجاری مدرن استفاده می‌کنند باشید، قطعا چند گامی عقب خواهید افتاد.

  1. چرا باید از هوش تجاری مدرن استفاده کرد؟

دنیای امروز، دنیای تکنولوژی و ارتباط است و این تکنولوژی خود را در هر زمینه‌ای نشان داده است. برای تطبیق خود با چنین دنیایی در حوزه کسب و کار، باید از تمامی امکانات موجود به بهترین شکل استفاده کرد که سرعت دستیابی به هدف‌ها و اتخاذ تصمیمات به شکل بهینه‌ای بالا برود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما