موقعیت فعلی شما:

هوش کسب و کار (BI) در مقابل تجزیه و تحلیل کسب و کار (BA)

فهرست مطالب

هوش کسب و کار (BI) در مقابل تجزیه و تحلیل کسب و کار (BA)

در سال های اخیر، سازمان ها به طور فزاینده ای به راه حل های نرم افزاری پیشرفته برای سبک کردن و مدیریت بار کاری، حفظ میزان سود آوری و اطمینان از رقابت در صنایع مربوطه روی آورده اند. در حالی که گزینه های مختلفی در دسترس می باشد، تفاوت ابزار های هوش تجاری (BI) و ابزار تجزیه و تحلیل تجاری (BA) مسلماً گسترده ترین راه حل های مدیریت داده هستند. تحلیل گران مشاغل و خریداران نرم افزار معمولاً در حال پرسیدن این مسئله هستند که تفاوت های کلیدی بین هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری چه می باشد؟

راه حل های هوش تجاری از با ارزش ترین ابزار های مدیریت داده موجود در بازار می باشند. راه حل های BI با هدف ارائه بینش در مورد بهبود عملیات تجاری، داده های فعلی و عملی را جمع آوری و آن ها را تحلیل می کنند. آیا به دنبال روش هایی برای درک بهتر عملیات تجاری خود هستید؟ در مورد کشف نقاط ضعف در جریان کاری خود چطور؟ چگونه تجزیه و تحلیل کلان داده ها برای ترسیم بینش ارزشمند است؟ شما به یک راه حل هوش تجاری نیاز دارید.

 

 

هوش تجاری

به طور گسترده، از سیستم های هوش تجاری برای حفظ، بهینه سازی و ساده سازی عملیات فعلی استفاده می شود. این اصطلاح به فناوری ها، برنامه ها و روش های جمع آوری، تلفیق، تجزیه، تحلیل و ارائه اطلاعات تجاری اطلاق می شود. هدف از هوش تجاری، پشتیبانی از تصمیم گیری تجاری مبتنی بر داده است. هوش تجاری گاهی با کتاب های توجیهی، ابزار گزارش و پرس و جو و سیستم های اطلاعاتی اجرایی به جای یکدیگر استفاده می شود.

BI باعث بهبود و حفظ کارایی عملیاتی می شود و به شرکت ها کمک می کند تا بهره وری سازمانی را افزایش دهند. نرم افزار هوش تجاری مزایای زیادی از جمله گزارش قدرتمند و قابلیت تجزیه و تحلیل داده ها را ارائه می دهد. با استفاده از مکانیزم های تجسم غنی داده های BI مانند داشبورد، مدیران می توانند گزارش های قابل خواندن بصری و حاوی داده های قابل اجرا و مرتبط، تولید کنند.

گزارش دهی به معنای “فرآیند سازماندهی داده ها در خلاصه های اطلاعاتی به منظور نظارت بر عملکرد واحد های مختلف یک کسب و کار است.” داده ها را جمع آوری کرده و به صورت قابل درک ارائه می دهد.

تجزیه تحلیل به معنای “فرآیند کاوش داده ها و گزارش ها به منظور استخراج بینش های معنا دار است که می تواند برای درک بهتر و بهبود عملکرد تجاری استفاده شود.” داده های مد نظر را به همراه گزارش دریافت و نتیجه گیری می کند و این که “چیست” و”چرا” و “چگونه” را به کاربران ارائه می دهد. اساساً، توابع گزارش دهنده، داده ها را ارائه می دهند و ویژگی های تجزیه و تحلیل داده ها را تفسیر می کنند. هر دو، ویژگی اساسی هستند و معمولاً توسط راه حل های BA و BI ارائه می شوند.

علاوه بر این، ابزار های هوش تجاری می توانند آمار های مالی و عملیاتی را تجزیه و تحلیل کنند، مناطق ضعیف را شناسایی کنند و راه هایی برای حل این مسائل ارائه دهند. روند های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها به شرکت ها کمک می کند تا با آگاهی بهتر، تصمیمات مبتنی بر داده را بگیرند. سایر ویژگی های رایج BI شامل تجسم داده ها، خدمات تصمیم گیری، یکپارچه سازی و پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP) است.

 

هوش تجاری در مقابل تجزیه و تحلیل تجاری

 

مصور سازی داده ها هدفی مشابه با گزارش گیری دارند. هر دو ویژگی به عنوان ابزاری برای سازماندهی و ارائه داده ها عمل می کنند. مجسم سازی با ارائه نمایش داده در یک رسانه با تفسیری آسان، عملکرد های گزارش را تقویت می کند. خدمات تصمیم گیری، تمرکز هوش تجاری را به گزارشگری مالی محدود می کند، با این حال بسیاری از سیستم ها اقدامات انطباق داخلی و کشف تقلب را دارا می باشند.

قابلیت های یکپارچه سازی اطمینان می دهد که یک سیستم هوش تجاری می تواند با ابزار های فعلی نیز یکپارچه کار کند. علاوه بر این، ویژگی های یکپارچه سازی به کشیدن داده ها از پایگاه داده های داخلی گرفته تا مراکز Big Data پیچیده تر، کمک می کند. بسیاری از ابزار های BI از پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP) برای انجام تجزیه و تحلیل پیچیده، چند بعدی و دقیق و خلاصه شده استفاده می کنند.

علاوه بر این، BI عملکرد مدیریت هدف را نیز ارائه می دهد. مدیران می توانند داده ها را بر اساس اهداف، که ممکن است شامل اهداف فروش، اقدامات بهره وری یا اهداف مالی باشد تا بتوانند به صورت روزانه برنامه ریزی کنند. ویژگی های BI به هدف آگاهی از شیوه های فعلی تجارت کمک می کند.

 

تجزیه و تحلیل تجاری

مانند هوش تجاری، BA داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند، از تجزیه و تحلیل های پیش بینی شده استفاده می کند و در داشبورد های سفارشی گزارش هایی با مجسم سازی بسیار مناسب تولید می کند. هدف این ویژگی ها، کمک به شناسایی و رفع نقاط ضعف یک سازمان است. اینجاست که شباهت ها به پایان می رسد. نرم افزار تجزیه و تحلیل تجاری برای کاوش و تجزیه و تحلیل داده های پیشین و فعلی استفاده می شود. این برنامه با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری، داده کاوی و تجزیه و تحلیل کمی برای شناسایی روند تجارت در گذشته است.

پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، سیستم های تجزیه و تحلیل هوش تجاری از این داده ها برای مدل سازی پیش بینی استفاده می کنند. این می تواند شرایط اقتصادی آینده را پیش بینی و در اکثر موارد، آماده کند. یکی از جنبه های قدرتمند BA، گزارشگیری موقت است که به شرکت ها امکان می دهد تجزیه و تحلیل داده های مشخص را در زمان واقعی انجام دهند تا به سوالات هدفمند پاسخ دهند تا تصمیمات سریع تر در مورد تجارت بگیرند. در واقع، تجزیه و تحلیل مشاغل از تجزیه و تحلیل پیش بینی برای حل مشکلات، قبل از بروز آن ها استفاده می کند.

 

هوش تجاری در مقابل تحلیل تجاری

 

راه حل های محبوب تجزیه و تحلیل تجاری شامل: SAP Business Analytics Suite، Pentaho BA، Birst BI و Tableau Big Data Analytics.

این حرفی است که جان میرز، مدیر عامل تحقیق در زمینه هوش تجاری و ذخیره سازی داده ها در مورد تفاوت بین BI و BA در عمل گفته است:

من به طور کلی، از افرادی که بین BI و BA انتخاب می کنند، می پرسم: “حال به چه فکر می کنید؟ آیا تفاوت بین یک رویکرد سنتی و مدرن را گزارش می کنید؟ (گزارش، جمع بندی، گروه بندی و دیگر مواردی از این دسته) از تجزیه و تحلیل هایی که می تواند از روش های آماری برای یافتن اطلاعات جدید و جذاب در داده های خود استفاده کند، بهره می برید؟”

به جای اینکه بگویید، “چه کسانی ۱۰ مشتری برتر من در سال گذشته بودند”، از اطلاعات معتبر آماری استفاده کنید و بگویید: “بر اساس روند های تاریخی، این ها افرادی هستند که به عنوان ۱۰ مشتری برتر ما در سال آینده قرار خواهند گرفت.”

 

انتخاب بین BI و BA

سازمان ها با توجه به این مسئله دریافتند که داده ها و محتوا نباید جنبه های جداگانه ای از مدیریت اطلاعات در نظر گرفته شوند، بلکه در عوض در یک رویکرد سازمانی یکپارچه، مدیریت می شوند. بسیاری از شرکت هایی که هوش تجاری در برنامه ی آن ها می باشد، عملیاتی در حال حرکت هستند که در حال حاضر توسط فروشندگان کم مصرف و بدون هیچ گونه اعتراضی، مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر چه از نظر سطحی، مشابه می باشند اما هنگامی که کمی در این مسئله عمیق تر شویم، تفاوت بین BI و BA مشخص می شود. BI از داده های گذشته و فعلی برای بهینه سازی حال حاضر برای موفقیت فعلی استفاده می کند. اما BA با استفاده از گذشته و تجزیه و تحلیل زمان حال، شرکت ها را برای آینده آماده می سازد.

 

نیاز های خود را افزایش دهید

به طور سنتی، فروشندگان هوش تجاری بیشتر شرکت ها را هدف قرار می دادند، اما اکنون فروشندگان BI تغییر الگویی داده اند و بیشتر به سمت مشاغل کوچک و سازمان های متوسط می روند. BI سلف سرویس، گزینه اصلی شرکت های کوچک تر می باشد.

هوش تجاری سلف سرویس (SSBI) روشی برای تجزیه و تحلیل داده ها است که کاربران را قادر می سازد به داده های شرکتی دسترسی پیدا کرده و با آن ها کار کنند، حتی اگر سابقه تجزیه و تحلیل یا علم داده را نداشته باشند. این به طور معمول از رابط کاربری قابل پسند تری برخوردار است و شامل کد گذاری نیست، بنابراین حتی کارمند معمولی شما نیز می تواند آن را اداره کند.

 

با هدف انتخاب کنید

انتخاب راه حل برای تجارت شما کاملا بستگی به اهداف شما دارد. اگر از کلیت مدل کسب و کار خود راضی هستید و عمدتاً می خواهید عملیات را بهبود بخشید، کارایی را با همان روش افزایش دهید و اهداف سازمانی را برآورده کنید و هوش تجاری می تواند یک راه حل بهینه برای شما باشد. به طور خاص، شرکت هایی که به گزارش دهی متکی هستند، تمایل دارند که به سمت BI متمایل شوند، زیرا آن ها نگران آن چه که می تواند در اینجا و اکنون بهبود پیدا کنند، هستند.

از طرف دیگر، اگر قصد تغییر فرآیند های تجاری خود یا حتی کل مدل تجاری خود، هستید، اما هنوز بینش لازم را ندارید، تجزیه و تحلیل تجاری بهترین گزینه برای شما می باشد.

شرکت هایی که به داده های گسترده (به عنوان مثال نیاز به ذخیره سازی داده ها) و گزارش شهودی احتیاج دارند، باید هوش تجاری را به طور جدی در نظر بگیرند. BI مزایای زیادی در زمینه هدف قرار دادن مناطق ضعیف کسب و کار و ارائه بینش عملی برای این مشکلات دارد. ابزار های هوش تجاری باعث ایجاد بهره وری سازمان، برای مدیرانی که می خواهند تصمیم گیری را بهبود بخشند، و فرآیند های کار تا کارمندان خود را بهتر درک کنند، راه حل های عالی می باشند. حال با این موارد شما می توانید تجارت خود را از ابتدا بهبود ببخشید.

اگر تجارت شما نسبتاً جدید است یا در حال تغییرات قابل توجهی می باشد، نرم افزار تجزیه و تحلیل تجاری گزینه ای جدی برای شما می باشد. راه حل های تجزیه و تحلیل تجاری از داده های پیشین، اطلاعات فعلی و روند پیش بینی شده برای اطمینان از ایجاد تغییرات صحیح در تجارت شما استفاده می کنند. اگر می خواهید شرکت، بازار و صنعت خود را با اهداف دوگانه بهینه سازی عملکرد فعلی و پیش بینی روند کسب و کار تجزیه و تحلیل کنید، BI به شما کمک می کند تا در آینده همچنان در این رقابت ها باقی بمانید.

هنگام مقایسه تجزیه و تحلیل تجارت و هوش تجاری، ممکن است انتخاب سیستم صحیح طاقت فرسا باشد، اما نگران نباشید. روش های ساده ای برای تعیین بهترین گزینه وجود دارد و آن ها به آنچه شما در مراحل تصمیم گیری اولویت می دهید بر می گردد. پیشرفت های فعلی یا برنامه ریزی های آینده بیشتر شرکت ها ترکیبی از موفقیت فعلی و آمادگی در آینده را می خواهند. به تنهایی یا با هم، تجزیه و تحلیل تجاری و راه حل های هوش تجاری می توانند به شما کمک کنند تا تجارت خود را به همان جایی که می خواهید، پیش ببرید.

سوالات متداول
  • از هوش تجاری برای چه عملیاتی استفاده می شود؟
    • از سیستم های هوش تجاری برای حفظ، بهینه سازی و ساده سازی عملیات فعلی استفاده می شود. این اصطلاح به فناوری ها، برنامه ها و روش های جمع آوری، تلفیق، تجزیه، تحلیل و ارائه اطلاعات تجاری اطلاق می شود.
  • هدف از تجزیه و تحلیل تجاری(BA) چیست؟
    • BA داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند، از تجزیه و تحلیل های پیش بینی شده استفاده می کند و در داشبورد های سفارشی گزارش هایی با مجسم سازی بسیار مناسب تولید می کند. هدف این ویژگی ها کمک به شناسایی و رفع نقاط ضعف یک سازمان است.
  • انتخاب بین BI و BA
    • BI از داده های گذشته و فعلی برای بهینه سازی حال حاضر برای موفقیت فعلی استفاده می کند. اما BA با استفاده از گذشته و تجزیه و تحلیل زمان حال، شرکت ها را برای آینده آماده می سازد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما