موقعیت فعلی شما:

هوش کسب و کار در صنعت خرده فروشی

فهرست مطالب

هوش کسب و کار چگونه روی صنعت خرده فروشی تاثیر می‌گذارد؟

همیشه حق با مشتری است. این اولین قانون صنعت خرده فروشی است. اما چگونه قبل از این که مشتری بگوید چه می‌خواهد نیاز او را متوجه شوید و او را راضی نگه دارید؟ از این گذشته تقاضای مشتری با سبک‌ها و رویدادهای جدیدی که هر روز در حال ظهور است به طور مداوم تغییر می‌کند.

اینجاست که هوش کسب و کار (BI) وارد می‌شود. BI ابزاری قدرتمند برای تجزیه و تحلیل تجارت شما و به دست آوردن نتایج مورد نیاز شما است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که هوش کسب و کار چگونه روی صنعت خرده فروشی تاثیر می‌گذارد؟ و از آینده خرده فروشی هوشمند چه انتظاری داریم؟

 

هوش کسب و کار و صنعت خرده فروشی

 

هوش کسب و کار چیست؟

به طور خلاصه هوش کسب و کار ابزاری قدرتمند است که شرکت‌ها برای درک بهتر مشتریان و بازار خود از آن استفاده می‌کنند. این ابزار، داده‌‌ها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می‌کند. در نتیجه، این کار بینش و آگاهی به افراد می‌بخشد و این بینش‌ها و آگاهی‌ها تصمیمات تجاری آینده را هدایت می‌کنند.

برای درک ارزش BI باید یک سوال ساده را پاسخ دهیم: کدام گزینه از موارد زیر مثالی از تأثیر فناوری بر صنعت تجارت عمده فروشی یا خرده فروشی است؟ آمازون یا بلاک باستر؟ ما در این مورد شما را راهنمایی خواهیم کرد. یکی از این گزینه‌ها شرکتی با سقف بازار بیش از ۱.۵ تریلیون دلار است و دیگری خاطره نوستالژیک گذشته محسوب می‌شود. آن‌ها چه تفاوت مهمی با یک دیگر دارند؟ یکی آینده محور است و دیگری فقط بازار فعلی را نگاه می‌کند. بلاک باستر یکی از شرکت‌های بزرگ کرایه دی ‌وی ‌دی و بازی‌های ویدئویی آمریکا و جهان بود و در سال ۲۰۱۰ اعلام ورشکستگی کرد. نتایجی که هرکدام کسب کردند به خودی همه چیز را روشن می‌سازد.

امروزه ابزارهای هوش تجاری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا نه تنها برای پیش بینی فروش فعلی بلکه برای دیدن پتانسیل آینده شرکت، تغییرات کلی و درک تقاضای مشتری در سطح عمیق تر از داده ها استفاده کنند. اما BI چگونه کار می‌کند و چرا تاثیر زیادی دارد. در ادامه مطلب پاسخ این سوال را متوجه خواهید شد.

 

صنعت خرده فروشی چگونه از هوش کسب و کار استفاده می‌کند؟

افراد به سادگی نمی‌توانند از BI استفاده کنند. بهره مندی از مزایای آن تنها زمانی حاصل می‌شود که استفاده از هوش کسب و کار در صنعت خرده فروشی بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی کلی یک شرکت باشد. از کسب و کار تا فروش، بازاریابی و موارد دیگر، هوش تجاری باید در تمام این زمینه‌ها استفاده شود. این امر، به توسعه ارتباط نزدیک تر به مشتری برای تسلط بر بازاریابی و پیش بینی تغییرات کلی آینده کمک می‌کند. در زیر برخی از تکنیک‌های اساسی که BI در مرکز آن قرار دارد، برای شما آماده کرده‌ایم:

  1. تجسم تحلیل داده‌ها

تمام مباحث به روش مشاهده شما، نسبت به داده‌ها ربط دارد. تجسم تجزیه و تحلیل، داده‌ها را در داشبوردها ارائه می‌دهد و از معیارهای سفارشی که به تجارت شما مربوط است در جهت تصمیم گیری دقیق‌تر، سریع‌تر و مبتنی بر حقایق استفاده می‌کند.

  1. گزارش نویسی

وفتی هدف نهایی به امور مالی مربوط شود، باید مطمئن باشید که شرکت شما اقتدار و ثبات لازم را دارد. ابزارهای BI داده‌ها را به منظور گزارش از سراسر سازمان شما جمع آوری می‌کنند. سپس، آن‌ها را پردازش می‌کنند تا گزارش بهتر و تصمیم گیری مالی را به روشی منطقی آماده کنند.

  1. تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده

چگونه می‌فهمید که یک استراتژی و راهبرد مفید خواهد بود؟ حقیقت این است که شما نمی‌توانید ۱۰۰ درصد مطمئن شوید. با این حال با استفاده از BI می‌توانید تصمیمی مبتنی بر شواهد برای پیشرفت و ارتقای فرآیند کسب و کار خود بگیرید. هوش تجاری به شما این امکان را می‌دهد در مورد آخرین تغییرات و رفتارهای مشتری که بر رشد آینده شرکت تأثیر می‌گذارد، حدس منطقی بزنید.

اما این داده‌ها بیشتر از همه یک نکته مهم را به شما یادآوری می‌کنند ” همه چیز به مشتری و بازار شما برمی‌گردد”. این معنای واقعی این آمار و اعداد است.

داده ها داستان‌های مهمی را بیان می‌کنند: مزیت‌های هوش کسب و کار در صنعت خرده فروشی

مشتری شما یک انسان است و ترجیحات خاص خود را دارد. آن‌ها آمار و ارقام نیستند. بخشی از تجارت شما محسوب نمی‌شوند. متعلق به ‌گروه خاصی هم نیستند. در بازار امروز انتظار می‌رود که با آن‌ها مانند افراد منحصر به فرد رفتار کنیم.

برندهایی که از طریق شخصی سازی و خدمات مناسب به مشتری افراد را جذب می‌کنند می‌توانند ۵.۷ برابر بیشتر از رقبا درآمد کسب کنند.

اما از کجا می‌دانید مشتری شما کیست و چه خواسته‌ای دارد؟ این دقیقا نقطه‌ای است که تجزیه و تحلیل کسب و کار خود را نشان می‌دهد. این تجزیه و تحلیل اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها حجم زیادی از داده‌های مربوط به تجارت خود را از فروش گرفته تا روند بازار، رفتارها و نیازهای مشتری و موارد دیگر جذب کنند. در آخر، استفاده از BI به این تجزیه و تحلیل‌ها معنا می‌بخشد.

همین آنالیزها هستند که به شما کمک می‌کنند با بخش مهم و اصلی شرکت خود یعنی مشتریان ارتباط برقرار کنید. به هر حال، ارتقای سازمان شما به این که چقدر محصول یا خدمات خود را خوب ببینید، ربطی ندارد. بلکه شما باید متوجه شوید، چقدر مشتری شما محصول یا خدمات شما را خوب و مفید می‌داند.

 

در اینجا ۶ مزیت هوش کسب و کار در صنعت خرده فروشی آورده شده است

  1. قدرت تصمیم گیری خود را بهبود ببخشید

داده ها فقط اعداد و ارقام را نشان نمی‌دهند. آن‌ها تصمیماتی که شما باید در مورد سازمان خود بگیرید را، نشان می‌دهند. با تجزیه و تحلیل مفهومی اطلاعات، شما می توانید کسب و کار خود را در بازار بهتر درک کرده و از آن استفاده کنید. استفاده از همه این داده‌های بزرگ و تبدیل آن‌ها به مطالب آسان و معنادار به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا براساس نیاز واقعی بازار و نه ایده آل‌ها، برنامه ریزی و استراتژی بهتری داشته باشید.

  1. فرآیندهای خود را بهینه کنید

هیچ استراتژی کسب و کاری از ابتدا کامل نیست. آنچه مهم است، شناسایی و از بین بردن خطاهای آن روش می‌باشد. راه حل‌های BI به شرکت‌ها این توانایی را می‌دهد که به طور مداوم نحوه عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کنند و این کار را به طور موثر انجام دهند. با شناسایی نقاط ضعف در اوایل فرآیند می‌توان آن‌ها را به سرعت از بین برد و به کار بهبود بخشید.

  1. مشتری خود را بشناسید

تقاضای بازار روی کسب و کار تاثیر می‌گذارد. اگر تقاضایی وجود نداشته باشد، شغل شما فقط یک سرگرمی محسوب می‌شود نه یک تجارت. هوش کسب و کار به شما اجازه می‌دهد داده‌های مربوط به مشتریان خود را جمع آوری کنید و به خوبی آن‌ها را سازمان دهی کنید. فرقی نمی‌کند یک کسب و کار خیلی کوچک داشته باشید یا یک سیستم عامل آنلاین. در هر صورت هوش تجاری به شما کمک خواهد کرد. ابزارهای BI باعث می‌شود تا تجارت شما داده‌های ساختاریافته و منظمی را بدست آورد و به درک و آگاهی بیشتر شما کمک کند. این اطلاعات نه تنها در مورد روند فروش شما و مسائل دیگر به شما کمک می‌کنند بلکه باعث می‌شوند، رفتار مشتریان را پیش بینی کنید‌. با این کار می‌توانید فعالیت‌های کسب و کار خود را طبق نیاز آن‌ها بهینه کنید.

  1. شخصی سازی و رضایت بالا

همانطور که گفتیم امروزه مصرف کنندگان انتظار دارند که کسب و کارها در سطح فردی با آن‌ها تعامل داشته باشند. این برای رضایت مشتری بسیار مهم است. از این گذشته، وقتی مشتری از خدمات شما راضی باشد چهار برابر بیشتر احتمال دارد اطرافیان خود را به شما ارجاع ‌دهد و پنج برابر بیشتر از شما خرید می‌کند. اما آیا یک تجارت می تواند بدون این که در کار خود ضرر کند این کار را انجام دهد؟ بله این کار از طریق هوش کسب و کار امکان پذیر است. این راه حل به شما کمک می‌کند تا بخش‌هایی را در کسب و کار خود شناسایی کنید که می‌توانند شخصی سازی شده و مقرون به صرفه باشند. برای مثال شما می‌توانید شخصی سازی یا بازار یابی فرد به فرد را روی فرآیند خرید در اپلیکیشن خود یا چگونگی تعامل کارکنان با مشتریان اعمال کنید.

  1. کارمندان خود را آگاه کنید

“آموزش ندادن کارمندان و سرکار ماندن آن‌ها بدتر از آموزش دادن به کارمندان و اخراج کردن آن‌ها می‌باشد”.

هنری فورد

یکی از مزیت‌های هوش کسب و کار کمک به کارکنان شما برای درک بهتر مشتریان و نیازهای آن‌ها است. تیم شما که از دانش مورد نظر برخوردار است می‌تواند فعالیت‌ خود را طبق نیازها و رفتارهای مشتری تغییر دهد، فروش را بهبود بخشد و مشکلات را راحت تر حل کند.

این کار می‌تواند خیلی ساده باشد. برای مثال، می‌توانید امکان خرید مستقیم را برای خریداران فراهم کنید یا از مشتری‌ها حمایت کنید. شما باید از این موضوع آگاه باشید که خریداران شما تحویل در منزل، خرید حضوری یا داشتن حق انتخاب بین یکی از این دو گزینه را ترجیح می‌دهند. همچنین، تشخیص نیاز آن‌ها می‌تواند سخت شود. برای مثال، شما گاهی مجبور هستید طبق انتخاب‌های قبلی مشتریان خود به آن‌ها پیشنهادات مختلفی بکنید.

  1. راه صحیح و آسان در فرآیند کسب و کار

فروش و بازاریابی احتمالاً قسمت قابل توجهی از اعتبار شما را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، باید موثر و مفید واقع شوند. امروزه فعالیت‌های فروش و کمپین‌های بازاریابی صرفاً برای گروه‌ها یا زمان‌های خاصی مانند تعطیلات نیست. فروش و بازاریابی شما باید مستقیماً با یک مشتری جداگانه در ارتباط باشد. هوش کسب و کار ابتدا به تجارت شما قدرت می‌بخشد تا بفهمد چه عواملی مشتری شما را جذب می‌کند و سپس از آن عوامل به روشی معنادار برای برقراری ارتباط در سطح خود استفاده می‌کند. برای مثال، مشتری‌ها از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند؟ آن‌ها از کجا خرید می کنند؟ و آیا آن‌ها می‌توانند از کسب و کار شما اطلاعاتی کسب کنند؟ این هوش در وقت و هزینه شما صرفه جویی کرده و به شما اجازه می‌دهد تا به طور موثر برنامه ریزی کنید.

 

بنابراین چگونه هوش کسب و کار بر صنعت خرده فروشی تاثیر می‌گذارد؟

خیلی از ما صنعت خرده فروشی را درست نمی‌شناسیم. داده‌ها همه چیز را هدایت می‌کنند و فقط کسانی که بتوانند دلایل پیشرفت و پسرفت سازمان را تشخیص دهند، می‌توانند امیدوار باشند که بازار را کنترل کنند. خرده فروشی هوشمند به همین معنی است. این صنعت داده محور، کارآمد و بیش از همه مشتری محور می‌باشد.

 

 

در دنیای دیجیتال، مهم ترین بخش تجارت توانایی سازگاری، آینده محور بودن و شخصی سازی است. و ابزار دستیابی به آن هوش تجاری می‌باشد. BI در حال تغییر شیوه عملکرد خرده فروشی است و این صنعت را نسبت به گذشته، مشتری محورتر می‌کند.

سوالات متداول
  1. چگونه می‌توانید متوجه شوید که یک استراتژی و راهبرد برای شرکت شما مفید است؟

هوش تجاری به شما این امکان را می‌دهد در مورد آخرین تغییرات و رفتارهای مشتری که بر رشد آینده شرکت تأثیر می‌گذارد حدس منطقی بزنید و راهبرد داده شده را ارزیابی کنید.

  1. اگر به عنوان مدیر عامل شرکت، محصول خود را خوب و مفید بدانیم کافیست؟

ارتقای سازمان شما به این که چقدر محصول یا خدمات خود را خوب ببینید ربطی ندارد. بلکه شما باید بررسی کنید چقدر مشتری محصول یا خدمات شما را خوب و مفید می‌بیند‌.

  1. هوش کسب و کار چگونه قدرت تصمیم گیری شما را بهبود می‌بخشد؟

هوش تجاری با تجزیه و تحلیل مفهومی داده‌ها باعث می‌شود شما کسب و کار خود را در بازار بهتر درک کرده و تصمیمات بهتری برای ارتقای سازمان بگیرید.

  1. چرا تعامل کسب و کارها با مشتریان در سطح فردی مهم است؟

چون انتظار مشتری‌ها امروزه به این شکل است و وقتی مشتری از خدمات شما راضی باشد، چهار برابر بیشتر دوست خود را به شما ارجاع می‌دهد و پنج برابر بیشتر از شما خرید می‌کند.

  1. در دنیای دیجیتال مهم ترین بخش کسب و کار چیست؟

مهم ترین بخش توانایی سازگاری، آینده محور بودن و شخصی سازی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما