موقعیت فعلی شما:

مقایسه Power BI و Tableau و Qlik Sense

فهرست مطالب

مقایسه Power BI و Tableau و Qlik Sense

در این مقاله، ما شش معیار مهم را برای مقایسه نرم افزار های هوش تجاری Power BI و Tableau و Qlikview درنظر میگیریم. اهمیت هر معیار برای هر سازمان متفاوت است و شما باتوجه به ادبیات کاری موجود در کسب و کارتان باید به این شش مورد نگاه کنید. ما این سه ابزار را براساس ارزش افزوده ای که به هر کسب و کار اضافه می کند، مقایسه کردیم و تمرکز کمتری بر شرایط خرید لایسنس از هر کدام داشتیم. همچنین بیشتر به جنبه های تحلیلی این ابزار ها پرداختیم و وزن کمتری به قابلیت های در اختیار مدیر سیستم (ادمین شبکه) اختصاص دادیم.

برای مقایسه درست، داشبورد و گزارشات یکسانی را با هر کدام ایجاد می کنیم و سپس قابلیت های اضافی هرکدام را بررسی می کنیم. لازم به ذکر است که هر روزه برنامه های جدیدی به بازار عرضه می شوند، اما قصد ما مقایسه سه ابزار برتر در این حوزه می باشد. این سه ابزار، Power BI، Qlikview و Tableau نیز در بازه های زمانی مختلف شامل بروز رسانی های مخصوص به خود می شوند و به همین جهت لازم به ذکر است که این مقایسه در اواخر سال ۱۳۹۷ شمسی (ژانویه ۲۰۱۸) صورت گرفته است.

برای این مقایسه، پرسشنامه ای مطرح شده که شش معیار ذکر شده در پاسخ به هر سوال استفاده می شوند.

سوالات به شرح زیر می باشند:

  • هر ابزار در چه قسمت از سازمان من کاربرد دارد؟ (در حال حاضر یا آینده)
  • هر ابزار چگونه اطلاعات من را پردازش می کند؟
  • هر ابزار چقدر در حوزه های هوش تجاری و مصور سازی اطلاعات مناسب است؟
  • چقدر راحت می توانم گزارشات را با همکارانم به اشتراک بگذارم؟
  • تیم من چقدر آموزش نیاز دارد تا کار با این برنامه را یاد بگیرند؟
  • هزینه این ابزار چقدر است؟

 

معیار اول – این ابزار چگونه برای سازمان من مفید است؟ (حال و آینده)

اولین معیاری که توسط آن سه ابزار مصور سازی اطلاعات را مقایسه می کنیم درباره ی همگام سازی اطلاعات و کاربرد آن در آینده است. یا به صورت ساده تر:

  • ابزار با برنامه ای که در حال حاضر دارم خوب ترکیب می شود یا خیر؟
  • تا چه اندازه می توان از این برنامه در آینده استفاده کرد؟

 

چگونه این ابزار با نرم افزاری که از قبل داشتید ترکیب می شود؟

انتخاب یک ابزار جدید همیشه به خاطر یک دلیل خاص انجام می شود. تقریبا در همه موارد، شما نرم افزاری از قبل دارید که هنوز هم از آن استفاده می کنید. در یک حالت ایده آل شما می خواهید که ابزار جدیدی که اضافه می کنید با نرم افزاری که از قبل نصب کرده اید ادغام شود تا بتوانید از مزایای هر دو برنامه استفاده کنید. به طور کلی، همیشه انتخاب کردن برنامه ای که بخش IT شرکتتان از استفاده آن راضی باشد، انتخاب درستی است. از اجرای پروژه های مخفی ( هماهنگ نشده با بخش IT شرکت خود ) که فکر می کنید می توانید مسئولیتش را بر عهده بگیرید اجتناب کنید. در تجربه ما این پروژه ها پایدار نخواهد بود. اگر می خواهید چنین پروژه هایی را اجرا کنید باید دانش خود را در این مورد زیاد کنید و اگر ابزار شما در یک نقطه حیاتی متوقف شود، شما باید توانایی تنظیم دوباره آن را داشته باشید. از دید تجزیه و تحلیل، شما باید بر روی عملکرد تمرکز داشته باشید، نه مدیریت نرم افزار؛ بنابراین، مطمئن شوید که نرم افزاری که انتخاب می کنید توسط بخش IT پذیرفته شده است. برای انجام این کار شما می توانید با همکارانتان در بخش مدیر سیستم (ادمین شبکه) برای انتخاب برنامه مشورت کنید.

 

 

همانطور که می دانیم Power BI محصول شرکت مایکروسافت است. اگر بخواهیم به زبانی ساده تر در مورد Power BI نظر بدهیم، می توان گفت Power BI نسخه بالغ شده یک سری افزونه (add-on) هایی است که برای Excel توسعه داده شده بودند. زبان برنامه نویسی DAX که زبان محاسباتی ماکروسافت در حوزه تحلیل می باشد، نیز از Excel به Power BI منتقل شده. Power BI در کنار همکاری خوبی که با دیگر نرم افزارهای مدیریت دیتا و پایگاه داده دارد، همچنان در حال افزایش سازگاری خود با Microsoft SQL Server و Excel نیز می باشد. در قسمت Power Query در Power BI شما می توانید کار هایی که قبلا انجام داده اید را بازنگری کنید. به علاوه Power BI به راحتی می تواند با اجزای مختلفی مثل Hadoop Insights و… که جزو سیستم یادگیری Microsoft Azure هستند، ارتباط برقرار کند. چندین سال است که مایکروسافت گام های بلندی در حوزه تجزیه و تحلیل دیتا برداشته و این موضوع در Power BI به شدت نشان داده شده است. اضافه شدن موتور های برنامه ی تجزیه تحلیل R و زبان برنامه نویسی Python به این برنامه، نشان دهنده این موضوع هستند.

 

 

بهترین عملکرد Qlikview در صورت مستقل بودن آن می باشد. این پکیج نرم افزاری، جزو به اصطلاح “خانواده” ابزار های تجزیه تحلیل به حساب نمی آید و در این مورد شبیه به Tableau عمل می کند. توانایی اتصال سریع و بصری سازی فایل های مختلف، یا تبدیل فرمت های متفاوت به یکدیگر یکی از ویژگی های برجسته Qlikview می باشد. فرآیند های ETL به سادگی با انواع اتصالات SQL کار می کنند. در عمل بیشتر می بینیم که این برنامه می تواند با Data Dump هایی (بک آپ دیتا) از پلتفرم SQL و یا فایل های مجزای Excel کار کند. یکی از مزایای Qlikview این است که می تواند ساختار مشخصی را بین این فایل ها حفظ کند.

 

 

این عادلانه نیست که بخواهیم غول Microsoft را با برنامه های به نسبت کوچک تری مانند Tableau و Qlikview مقایسه کنیم. زمانی که در مورد سازگاری بین ابزار ها صحبت می کنیم Tableau همچنان از Power BI ضعیف تر است. از طرفی دیگر، Tableau با برنامه ی تجزیه تحلیل  R سازگاری فوق العاده ای دارد. بین کارکرد دو ابزار ذکر شده، ارتباط گسترده ای وجود دارد. Tableau می تواند کارکرد ها، دیتابیس ها، پکیج ها و مدل های مختلف را بازنگری کند. محاسباتی که در Tableau انجام می شود به صورت داینامیک از موتور R استفاده می کند و از طریق سرویس های R مقادیر حساب شده را به Tableau باز می گرداند.

 

powerbi-vs-tableau-vs-qlikview

 

تا کی می توان از این برنامه در آینده استفاده کرد؟

این روز ها توسعه نرم افزارها با سرعت بسیار زیادی اتفاق می افتند. مدیران نمی خواهند در طی یک سال آینده روند تصمیم گیری طولانی را طی کنند و زمانی که پکیج مورد نظر را انتخاب کردند متوجه شوند که برنامه منسوخ شده است! در پشت صحنه توسعه دهندگان به روش های مختلف در تلاش هستند تا به طور مداوم هر سه این ابزار ها را به روز نگه دارند.

Power BI دارای به روز رسانی های هفتگی است. کسانی که از این برنامه استفاده می کنند می توانند ایده های سازنده و تغییراتی که می خواهند در این نرم افزار ایجاد شود را در صفحه ای به نام Ideas Page در فروم مربوطه قرار دهند. توسعه دهندگان این نرم افزار معمولا یک MVP (Minimum Viable Product) را منتشر می کنند و بلافاصله نو آوری های جدید را به آن اضافه می کنند. اغلب تغییرات در به روز رسانی های جدید، بسیار کاربردی هستند و عموما شامل ویژگی هایی می باشند که از قبل انتظار آن را داشته اید. بهتر است بدانید که آپدیت های جدیدی که هر هفته منتشر می شود را شما مستقیما دریافت نمی کنید. در سازمان های بزرگ، نرم افزار ها به اصطلاح در “پکیج” هایی مدیریت می شوند که این پکیج ها به بخش IT سپرده می شود تا ورژن های جدید این پکیج ها توسط آن ها توزیع شود. اگر شخص شما مدیریت نرم افزار را بر عهده دارید، می بایست هر هفته آن را به روز رسانی کنید.

اگر بخواهیم به آینده Power BI نگاهی بیندازیم، فقط فکر به این موضوع که کاربر بتواند تنها با صحبت کردن از طریق موتور سخنگوی Cortana با داشبورد خود ارتباط برقرار کند یک آینده روشن برای این برنامه را نشان می دهد.

شرکت Qlik که سازنده ی Qlikview است، اخیرا یک محصول جدید به نام QlikSense ساخته است که به مراتب از نظر بصری بهتر از QlikView کار می کند. Qlik این نرم افزار جدید را در راستای افزایش تقاضا برای ابزاری که هر کسی توانایی استفاده از آن را داشته باشد ساخته و در نتیجه بر روی دیدگاه رو به رشد اگاهی نسبت به علم دیتا، تمرکز کرده است. با این حال QlikSense جایگزینی برای Qlikview نیست. هر دو ابزار هنوز در مسیر توسعه قرار دارند. با اینکه QlikSense یک نرم افزار به نسبت جدید به حساب می آید، همچنان تمامی ویژگی های QlikView را نیز دارد. QlikSense یک پلتفرم مدرن تر است و می تواند در سازمان شما Self – Service Analytics را نیز انجام دهد. QlikView یک ابزار Guided Analytics می باشد که در آن گزارش ها توسط یک برنامه نویس طراحی می شود. با قابلیت انتخاب Self-Service و Guided Analytics، Qlik انتخاب های متناسبی در رابطه با آینده سازمان شما، در اختیارتان قرار می دهد. این پیشرفت ‌ها در اولین و مهم‌ ترین اقدام خود Power BI و Tableau را به عنوان هدف قرار دادند و توسعه ی آن ها تا جایی در نظر گرفته می ‌شود که ترند هوش تجاری را دنبال کند.

Tableau به طور متوسط دو نسخه نرم افزار جدید در هر سال منتشر می کند و همانند همیشه، راه خود برای بهبود محصولاتش را دنبال می ‌کند. تغییرات اخیر شامل اینکه چگونه هشدار ها تنظیم ‌می شوند (برای دیتای outlier در نتایج شما)، مجموعه کاملی از متصل کننده های جدید، API و پیشرفت در جلوه‌های بصری موجود، می باشند. جا افتادگی این پکیج (Tableau به عنوان یکی از اولین ها در بازار) در هر حال به اندازه کافی اعتماد به نوآوری را القا می‌ کند. علاوه بر همه ی موارد ذکر شده، Tableau دارای قابلیت ‌های پیشرفته ‌ای است که ابزار های رقیب تنها به مقدار بسیار کمی ارائه می ‌دهند، برای مثال گرایش و پیش‌ بینی. ویژگی‌ های “نمونه” از دیتا در پیش ‌بینی های آینده به جای اینکه به گذشته نگاه کند، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

مدیریت و ثبات برای آینده

در انتخاب بین این سه ابزار، ایده خوب انتخاب یک رویکرد براساس عملکرد سازمان خودتان است. لازم نیست از ابتدا شروع کنید. به آنچه در سازمان خود اتفاق می افتد نگاه کنید و با آن هماهنگ شوید. اگر می ‌توانید ابزاری را انتخاب کنید که مناسب با دیتای موجود شما باشد، نرم‌ افزار های حال حاضر را نگه دارید و این گزینه را نیز به برنامه های قبلی خود اضافه کنید. انجام این کار می‌ تواند هزینه‌ ها را به صورت چشم گیری کاهش دهد. شما می‌ توانید ابزار Power BI را در کنار نرم افزار های دیگر خود اضافه کنید، در حالی که همچنان برای Tableau و Qlikview باید یک محیط جداگانه در نظر بگیرید.

 

مدیریت و ثبات امتیاز
Power BI ★★★★★
Qlik View ★★★
Tableau ★★★★

 

معیار دوم- برنامه چقدر توانایی کنترل کردن دیتا را در سازمان من دارد؟

معیار دوم ما، میزان سازگاری ابزار مورد نظر، با دیتای مورد استفاده در سازمان شماست؛ یعنی:

  • چگونه این برنامه با ارتباطات پیچیده تری از قبیل API ها، Connector ها و … ارتباط می گیرد؟
  • به قسمتی از ابزار که وظیفه آن یافتن راهی جهت استخراج اطلاعات از انواع مختلف پایگاه داده است، اصطلاحا connector می گوییم.
  • شما چقدر راحت می توانید دیتای خود را نمایش دهید؛ چقدر می توانید این برنامه را نسبت به نیاز های خود، شخصی سازی کنید؟

 

این برنامه چگونه به دیتای انواع مختلف منابع داده دسترسی پیدا می کند؟

بدیهی است که شما دنبال برنامه ای هستید که هر چه سریع تر با سازمان شما وفق پیدا کند. این مسئله واضح است که ارتباط به Database برای هیچکدام از این سه برنامه مشکل ساز نیست. به طور کلی، می توان بین ارتباطات ساده (بارگذاری پرونده) و ارتباطات پیشرفته تر (پایگاه داده های زنده – یعنی فضای ابری) تفاوت قائل شد.

 

 

Power BI شامل تعداد زیادی از Connector هاست و تمامی ارتباطات داده ها را به عنوان یک ارتباط مناسب می شناسد، حتی اگر اطلاعات ما از یک فایل جداگانه باشد. به این صورت که اگر به طور Local کار می کنید می توانید یک لینک ساده روی لپتاپ خود ایجاد کنید و به راحتی دیتای خود را به روز رسانی (Refresh) کنید. بنابراین اگر فایل مبدا شما شامل دیتای جدید باشد، تا زمانی که ساختارها را یکسان نگه دارید تنها مساله فشار یک دکمه برای بارگیری دیتای جدید می باشد.
اگر به صورت آنلاین کار می کنید، می توانید دیتای خود را از Microsoft OneDrive نیز دریافت کنید. بسیاری از connector ها (مایکروسافت ، اوراکل ، آمازون) به صورت پیش فرض در برنامه نصب می شوند که به راحتی می توانید اطلاعات داشبوردها را از طریق “gateway” موجود در سرویس ارائه شده توسط ماکروسافت به نام Power BI Service، به روز رسانی کنید. علاوه بر این، تنظیمات مربوط به طیف وسیعی از API ها (Facebook ، SalesForce ، Twitter) جهت استفاده از سایر دیتاها در اختیار شما قرار دارد.
به خاطر داشته باشید Power BI محدودیت هایی را نیز شامل می شود. شما باتوجه به اشتراک سرویسی که از مایکروسافت دریافت کرده اید، ممکن است در تعداد سطر بارگذاری شده و یا حجم گزارشات و یا اطلاعات خود محدودیت داشته باشید. این محدودیت در تعداد سطر تا سقف ۱ یا ۱۰ میلیون و در حجم اطلاعات تا حجم ۱ گیگابایت ۱ تا ۱ ترابایت، باتوجه به اشتراک خریداری شده متغیر است.

Qlikview ترجیح می‌ دهد که با data dump های ساده کار کند. این ابزار قادر است چندین فایل را به راحتی متصل کند، اما اگر یک فرآیند دیتا در Qlikview اجرا کنید، این برنامه از نظر پیچیدگی و احتمال خطاهای پردازش دیتا می تواند به اصطلاح “خیلی سخت” شود. از آنجا که Qlikview به خوبی و به سرعت قادر به اتصال چندین فایل دیتا در فرمت های مختلف است، طرفداران زیادی را برای ابزار خود پیدا کرده است.
امکان بارگذاری دیتا به صورت مستقیم از یک پلتفرم SQL وجود دارد، برای مثال: شبیه به PowerBI ، QlikView نیز از هر ارتباط دیتا بالقوه به عنوان یک اتصال در دسترس یاد می کند و از توابع داخلی برای تسهیل اتصالات ذخیره شده درون ETL برخوردار است. حجم و تعداد فایل هایی که بارگیری می شوند، تعیین می کنند که آیا مدت زمان بارگیری دیتا بیشتر است یا کوتاه تر که معمولا توسط کاربر نهایی حتی دیده نمیشود.

Power BI و Tableau بیش از یک سال است که در رقابتی تنگاتنگ قرار دارند و درگیری هر دو گروه به وضوح مشخص می باشد. تا حدی که هر دو سازمان پست هایی رسمی با اشاره مستقیم به یکدیگر در بلاگ خود قرار داده اند. اگرچه به نظر می رسد که Tableau مشکلات کمتری از نظر تعداد ردیف ها و اندازه مجموعه دیتا ارائه می دهد. مطمئناً باید این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از یک مجموعه دیتا دو گیگابایتی، حتی Tableau را نیز بسیار کندتر می کند! با این وجود، همچنان شروع کار با یک مجموعه داده بزرگ در Tableau سریعتر و آسان تر می باشد. رفرش کردن دیتا، بین دو رقیب قابل مقایسه است و هر دو در این زمینه خوب عمل می کنند. Tableau در این زمینه نیز به طور استاندارد اتصالات زیادی در دسترس دارد.

 

تا چقدر می توان با هر کدام از این ابزار ها دیتا را “شخصی سازی” کرد؟

هر گونه جاه طلبی داشتن برای مصورسازی دیتا منحصر به فرد است. در نتیجه، پس اگر ابزار شما بتواند فراتر از قابلیت های استاندارد برای تحقق جاه طلبی هایتان، شما را از محدودیت ها خارج کند، بیشتر به نفع شما می باشد.

پکیج استاندارد تصاویر در Power BI برای یک تازه کار مناسب می باشد، اما کسی که به مدت دو ماه به طور متمرکز از این ابزار استفاده می کند به مرور زمان با محدودیت هایی روبرو خواهد شد.

بعضی اوقات این محدودیت ها با استفاده ی پیشرفته تر ظاهر می شوند (پیچیده همراه با نمودار، محور X را پویا می کنند) و گاهی اوقات با کارهای ساده نیز همچنان دچار محدودیت ها می شوید (حتی تا همین اواخر حتی به سختی می توانستید رنگ متن را تغییر دهید). برای ۷۰٪ از کار شما، تصاویر آماده و کاملاً راضی کننده می باشند، اما گاهی اوقات می خواهید چیزی را کمی کلی تر نشان دهید. با این حال ، مایکروسافت اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک انجمن آنلاین متوسل شده است که در آن نه تنها کاربران می توانند به سوالات یکدیگر پاسخ دهند، بلکه می توانند Custom Visuals را نیز به یکدیگر ارائه دهند. بنابراین، منظور ما تصاویر “خارج از جعبه” که قبلاً بصورت استاندارد در این ابزار وجود داشته اند نیست، بلکه نوعی مجموعه بصری “پس از فروش” نظر ما را گرفته است که توسط کاربران ساخته شده و کاملاً در دسترس، ارائه می شود.

البته یک زبان برنامه نویسی DAX نیز وجود دارد که شباهت زیادی به زبان فرمول نویسی اکسل دارد. این مفید است زیرا بدان معناست که شما بدون این که خودتان بدانید، قبلاً درباره آن موضوع اطلاعاتی را بدست آورده اید و راجب آن ها می دانید. به عنوان مثال ، توابع معروف IF و CONCATENATE که در اکسل وجود دارند یک طرف، از طرف دیگر بسیاری توابع هوشمند دیگر مانند SWITCH نیز در آن قابل استفاده است. ایجاد زمینه های جدید (ستون های محاسبه شده یا معیارهای محاسبه شده) آسان می باشد، اما هنگامی که شروع به گروه بندی و “binning” موارد درون یک متغیر می کنید، متوجه می شوید که انعطاف پذیری Power BI نسبت به دو رقیب خود در مقایسه ی ما، کمی ضعیف تر است.

اگر می خواهید مقادیر را به سرعت گروه بندی کنید و یا دسته بندی را به صورت مجدد انجام دهید، انجام این کار در ابزارهای دیگر، به اصطلاح بصری تر می باشد. این ابزار گاهی اوقات کارهای ساده را بیش از حد پیچیده می کند. همین امر، در مورد رسیدگی به برچسب های نمودار نیز صادق است. اگر بخواهیم درجه پیچیدگی را یک درجه بالا تر ببریم (به عنوان مثال نه تنها جنسیت یا سن در محور X، بلکه گروه های سنی در یک جنسیت (“nested”)) گاهی اوقات باید برخی اقدامات جدی را انجام دهید تا قابل درک باقی بماند. از سمتی دیگر ، این یک حقیقت می باشد که برای فیلتر کردن با “slicer” خود بسیار شهودی است. اضافه کردن آن در صفحه خود بسیار آسان است. فقط با چند کلیک می توانید یک زیر گروه را برای نمودار خود مرتب کنید.

در لایه زیرین DAX ، زبان برنامه نویسی “M” برای استفاده های پیشرفته تر کاربران نیز وجود دارد (به عنوان مثال نوشتن رویه های بارگیری برای خود، با استفاده از Advanced Editor). مایکروسافت هم اکنون GitHub اختصاصی خود را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد. تأکید ما در صورتی بر روی Power BI می باشد که هدف شما ساختن تجسم سازی بزرگ باشد. برای مثال، اگر شما در حال ساخت یک نمودار هستید، شما می توانید “فقط” ۳۵۰۰ نقاط دیتا در آن قرار دهید. بنابراین ، در این مثال ، شما ۵۰۰۰ شهر در سراسر جهان دارید و اندازه جمعیت آنها را نشان می دهید. اعلان ۱۵۰۰ نقطه دیتای گمشده چندان محسوس نیست، بنابراین ممکن است بسیاری از دیتا (و outlier ها!) را از دست دهید.

در Qlikview، نمودارها دارای استاندارد بالایی در فرمت بندی هستند. ما می توانیم از میان بسیاری از نمودارهای مفید و تصاویر، جدول انتخاب کنیم، اگرچه Qlikview به اندازه رقبای در حال رشد خودش “پر زرق و برق” نیست. ساخت “زمینه های محاسبه شده” نسبتاً آسان است، اما برای این کار باید از زبان خودش استفاده کنید. این زبان نوعی تنوع در SQL است، که کمی به نسبت درک آن شاید سخت باشد. Qlikview با فیلترهای سریعی که به اشکال مختلف ( listbox و  slicer) آشنا می باشد. Qlikview با توانایی تعریف جداول خود در رابط وب (FreeFrom) یا امکان ارسال گزارش به صورت انبوه (PDF) ، همچنین تصاویر پر زرق و برق بیشتری را برای سوالات تجاری ارائه می دهد، به عنوان مثال: امور مالی ، بازاریابی یا عملیات ها. گزارش ها و داشبوردها کاملا واضح می باشند و از هدفی که برای آن طراحی شده اند، فاصله ای ندارند.

از لحاظ سهولت در استفاده ، Tableau همچنان راحت ترین گزینه برای استفاده می باشد. به عنوان مثال ، Tableau در سطح جزئیاتی که می تواند نمودار دیتای پیش بینی شده را اصلاح کند،  رقیب هایش را کنار می زند. وقتی تصاویر خارج از جعبه کافی نیست، معمولا راه حل آن در بخش Tableau Public در انجمن خود Tableau پیدا می شود. به علاوه ، ساخت فیلد های محاسبه شده آسان تر شده است و در صورت تمایل می توانید آن را ساده نگه دارید. این که آیا شما می خواهید به تغییر محور Y و یا محور X را با یک پارامتر و چند خط کد به یک متغیر جدید تغییر دهید، می توانید کل پویا به کار بران بدهید. Tableau یک چینش عبارات مشخصی ندارد، اما هر کسی با دانشی اولیه در زمینه برنامه نویسی، می تواند عباراتش را تشخیص دهد. در ضمن Tableau ابزار ایده آل برای داستان سرایی می باشد. برای مثال، گفتن یک داستان به عنوان یک “لایه” در بالای تصاویری شما. انیمیشنی کردن دید شما ساده است و درج و قالب بندی عنوان ها و متن های اصلاح شده نیز ساده می باشد. این برنامه برای شما انعطاف پذیری زیادی خواهید داشت.

 

کدام گزینه برای یکپارچه سازی دیتای شما مناسب تر است؟

تا زمانی که منابع دیتای شما بیش از حد انحصاری نباشد، شما با استفاده از ابزار تجسم سازی دیتای خود، آن ها را به اتصال تبدیل می کنید. از نظر اتصال ، بین این سه مورد تفاوت آن چنانی وجود ندارد. Power BI فقط به خاطر محدودیت هایی که در استفاده به طور گسترده دارد، از رقیبانش عقب می باشد. میزان آزادی در زمینه “سفارشی کردن” دیتا تفاوت بین ابزارها می باشد. Power BI حداقل اصول مورد نیاز شما را برای اکثر داشبورد ها ارائه می دهد. تعداد گزینه های دم دست برای “سفارشی کردن” هر چیزی رو به افزایش می باشد، اما این که بگوییم Power BI برای مرحله آماده سازی دیتا قوی تر از باقی دو رقیب خود عمل کرده است، منصفانه می باشد. These both هر دو آزادی عمل زیادی برای پردازش جزئیات ارائه می دهند. این که می توانید زبان DAX اکسل را با Power BI شناسایی کنید یک منفعت اساسی می باشد، اما متأسفانه اگر می خواهید خیلی زود راه حل های سفارشی ایجاد کنید به آن نیاز دارید.

 

یکپارچه سازی دیتا امتیاز
Power BI ★★★
Qlik View ★★★★
Tableau ★★★★★

 

این ابزار چقدر کاربرد گسترده ای دارد؟ هوش تجاری در مقابل تجسم داده های “مستقل”

حال بیایید نحوه عملکرد هر یک از ابزار ها با نهایت استفاده ممکن بررسی کنیم. یکی از این مسائل اساسی، هوش تجاری است. کنترل مداوم اطلاعات برای بهبود نتایج و فرایند ها، اغلب در سازمان ها ادغام می شوند. یکی از حالت های دیگر مصور سازی “مستقل” است – جایی که می توانید با برش و جدا کردن سایر زیر ساخت ها از یکدیگر، آن ها را برای هر داده دیگری تنظیم کنید. حال بیایید به دو مسئله اساسی نگاه کنیم:

  • ابزار مورد نظر در هوش تجاری چقدر خوب است؟
  • ابزار مورد نظر در مصور سازی های مستقل چقدر خوب است؟

 

ابزار مورد نظر در هوش تجاری چقدر خوب است؟

هوش تجاری (BI) به طور موثر اطلاعات کنترل شده را به عنوان پایه ای برای تصمیم گیری به کار می برد. این اطلاعات کنترل شده تا حد زیادی در سازمان ادغام شده است. این بدان معناست که منبع داده داشبورد شما بخشی از یک کل بزرگتر است که یعنی در واقع محیط دیتای کل سازمان شما.

 

 

چه چیزی در یک نام است؟ Power BI بیشتر توجه اش به خانواده محصولات مایکروسافت است. زمینه های زیادی برای ادغام در زنجیره هوش تجاری وجود دارد. وقتی از Power BI استفاده می کنید به زودی مشخص می شود که این ابزار یک برنامه BI است و پس از آن نیز به عنوان یک ابزار مصور سازی مستقل به خوبی کار می کند.
ویژگی اصلی آماده سازی دیتا است. محیط کار در Power BI به وضوح با یک صفحه کار، یک محیط داده و یک محیط برای پیوند بین این منابع داده طراحی شده است. حضور مشهود دو محیط اخیر، به علاوه مجموعه بزرگی از فرآیند ها (از جمله چرخش، زیر مجموعه های گروه بندی، پیوست های پیچیده تر) نشان می دهد که در حالت ایده آل کاربر قبل از انجام مصور سازی باید داده ها را مرتب کند. بر عکس این کار نیز امکان پذیر است (به عنوان مثال با داشتن نام مستعار برای یک متغیر محاسبه شده به جای داشتن یک نام فیلد جدید، یا اینکه شرط کنید که درصد های بصری را به جای تعریف فیلد می خواهید) اما این ابزار در درجه اول برای استفاده در این راه طراحی نشده است.

Qlikview ابزاری مستقل است و می تواند چندین منبع داده مختلف را به راحتی مدیریت کند. این امکان وجود دارد که هم ETL را تنظیم کنید و هم متغیر های جدیدی ایجاد کنید تا در یک محدوده از تصاویر واضح نمایش داده شوند. اکنون ETL و خود “برنامه” اصلی (همراه با تصاویر) به صورت جداگانه، ریسک شکست خوردن را کم کند: در صورت عدم بارگذاری داده، برنامه همچنان می تواند در دسترس کاربران باشد. تنظیم و استفاده از برش و تقسیم بندی در Qlikview آسان است، از جمله استفاده از گزینه های جدیدی مثل “فرم آزاد” که انواع مختلفی از قالب های گزارش را با کلیک کردن بر روی متغیر های یک لیست از پیش آماده شده، ایجاد می کند.

Tableau یک نهاد مستقل است و متناسب با این مستقل بودن، نرم افزار خود را طراحی کرده است. خیلی در ادغام با محصولات Office موفق نیست و از اول قصد آن را نیز نداشته است (به عنوان مثال برای به اشتراک گذاشتن داشبورد از طریق دفترچه آدرس مشترک). مدیریت مدل های داده پیچیده تر (سیستم هایی با وجود چند منبع، جداول زیاد، بسیاری از روش های پیچیده اتصال داده ها در حالی که پردازش آن ها هم زمان می باشند) برگ برنده Tableau نیست. اما نکته بعدی ما (مصور سازی های مستقل) است که Tableau، بسیار عمدا در آن برجسته می شود. فعلا Tableau اخیراً «Project Maestro»  پردازشگر هوشمند داده ای را که با Tableau ادغام شده است به اعلام عموم رساند. به نظر می رسد این پاسخی به جهت گیری هوش تجاری وسیعتر رقیب آن، یعنی Power BI باشد.

 

ابزار مورد نظر در مصور سازی های مستقل چقدر خوب است؟

گاهی اوقات بین منابع مختلف تعامل کمتری مورد نیاز است؛ به ویژه اگر تحلیلگر باشید، ممکن است به سادگی نیاز داشته باشید که یک مجموعه دیتا را در نوع خود تجزیه و تحلیل کنید. به خصوص اگر مجموعه ای از داده ها باشد که “با سازمان گسترده تری” ارتباطی نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر هدف کشف همبستگی ها (داده کاوی) در یک مجموعه داده “مسطح” است.

 

 

نکته مهم Power BI که در زمینه کسب و کار، امتیازات بالایی را کسب کرده است این است که ابزار ”  front end ” کمتری از دو مورد دیگر می باشد. اگر چه این کار برای مصور سازی سریعتر است و مایکروسافت از نظر ظاهری “پنج دقیقه برای تاثیرگذاری” را ارائه می دهد، اما اگر به طور گسترده تری از آن استفاده کنید، می توانید درک کنید که ابتدا باید یک پایه محکم داشته باشید. یعنی شما باید داده ها را از قبل “خمیر” کنید و احتمالاً مدل داده را تعریف کنید (از چه کلید هایی برای اتصال دو منبع خود استفاده می کنید).
این در تضاد آن با ابزار های دیگر است که می توانید کار های بیشتری را “در حرکت” انجام دهید: همزمان با ساخت تصاویر علاوه بر این، Power BI واقعاً تصاویر را از قبل انتخاب نمی کند. این گزینه تمام گزینه های مصور سازی ممکن را برای یک متغیر که به طور تصادفی انتخاب شده است باز می گذارد، حتی با این که برخی از گزینه ها برای آن مورد کاملاً نا مناسب به نظر میایند.

در Qlikview می توانید مستقیماً به مصور سازی داده های مستقل و به نظر نا چیز دسترسی پیدا کنید. به راحتی می توانید فایل های جدید، حتی فایل های غیر مرتبط را اضافه کنید. Qlik با نگاه به روند ها، می خواهد بر ابزار های در حال توسعه تمرکز کند که قادر به کار با داده های رابطه ای و غیر رابطه ای هستند. اولین قدم در این مسیر، توانایی های انجمنی Qlikview با اتصالات داده است. تا آن جا که به مصور سازی ها مربوط می شود، تعدادی نمودار و جدول مفید و واضح ارائه می دهد. با این حال، Qlikview چیز های زیادی در راه پیشنهادات خود ارائه نمی دهد و در عوض روی خلاقیت توسعه دهنده حساب می کند. یافتن روابط با استفاده از توابع drill بر روی دیتای جمع شده، ساخت مدل های توضیحی بر روی مشخصات فردی امکان پذیر نیست.

Tableau به وضوح می خواهد کاربران را قادر به شروع کار خود با مصور سازی با سرعت زیاد فراهم سازد. برخلاف Power BI، شما نیازی به “ورز دادن” زیاد داده ها ندارید. انواع نمودار های پیشنهادی با هوشمندی از قبل مرتب شده اند. در کمترین زمان می توانید منابع را اضافه کنید و می توانید انواع مختلف منابع (فایل های غیر مرتبط به اینترنت در مقابل اتصال داده به صورت زنده) را به آسانی پیوند دهید. حتی بدون یک پایه محکم نیز به نتایج مناسبی خواهید رسید. Tableau در ایجاد میانبر های کوچک خیلی سریع که کاربران به آن علاقه دارند، خوب است.
خودتان را برای نوشتن فرمول های “Noord-Brabant” و “Limburg” به عنوان “Southern Netherlands” به زحمت نکشید، فقط یک پنجره گفتگو را باز کنید که می توانید بر روی گزینه ها کلیک کنید، آن ها را توزیع مجدد یا “bin” کنید. با استفاده از «ستون» و «ردیف» در بالای صفحه، می توانید به راحتی همه ترکیب ها را بسازید و به راحتی مصور سازی های خود را ادغام کنید. ایجاد فیلتر ها به طور شگفت انگیزی زمانبر تر از فیلتر کردن در دو ابزار دیگر است، اما طراحی آن نیز متفاوت است.
یک فیلتر در Tableau می تواند عمیق تر (صفحات) باشد در حالی که برش دهنده ها در Power BI محدود به خود صفحه هستند. تابع انتخاب (جایی که می توانید با ترسیم مستطیل روی تصویر چند نقطه داده را در نمودار انتخاب کنید) یک ویژگی بسیار مناسب در Tableau است که Qlikview و Power BI ندارند.

 

هوش تجاری در مقابل بصری سازی مستقل

هوش تجاری (BI) و مصور سازی به طور مستقل بسیار متفاوت است؛ و در درجه اول در میزان آماده سازی دیتا. Power BI از نظر تهیه اطلاعات قطعاً بیشترین درخواست را دارد. مایکروسافت ادعا می کند که راه اندازی یک موتور داده به روش «داده اول» ارزشمند است: کار با این ابزار ده تا صد برابر سریعتر از Tableau است. Tableau و Qlikview مطمئناً از ابتدا سریعتر کار می کنند، حتی اگر داده ها را نادیده بگیرید.  بنابر این این سه ابزار هر دو طرف طیف را پوشش می دهند: Power BI BI است، Tableau و Qlikview “مستقل” هستند. Power BI به عنوان ابزاری با « back-end عمقی» ؛ دو مورد دیگر به عنوان ابزاری با ” front-end عمقی”.

 

هوش تجاری امتیاز
Power BI ★★★★★
Qlik View ★★★
Tableau ★★★

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما