موقعیت فعلی شما:

هوش تجاری در تولید

فهرست مطالب

هوش تجاری در تولید

با پیشرفت تکنولوژی هیچ چیز به شکل قدیمی خود باقی نمانده؛ حتی صنعت تولید نیز با تحول دیجیتالی مواجه است. هوش تجاری در تولید مهمترین عاملی است که این تغییرات را رقم زده است.

بسیاری از تولیدکنندگان را مشاهده می‌کنیم که برای تصمیم‌گیری‌های تجاری خود همچنان به روش‌های قدیمی تکیه می‌کنند؛ غافل از اینکه نتیجه این روش‌ها چیزی جز تجزیه و تحلیل داده‌های قدیمی نیست.

اگر از تاثیر هوش تجاری در صنعت تولید آگاه شوید، به‌طور حتم تعجب خواهید کرد. با ما همراه شود؛ هر آنچه که نیاز داشته باشید، در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

هوش تجاری در تولید چیست؟

تمام کسانی که در حوزه تولید فعالیت می‌کنند، با نام هوش تولید و هوش تجاری آشنا هستند. از هوش تجاری و هوش تولید می‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد، اما هوش تجاری همان چیزی است که بینشی ارزشمند در مورد فرآیند تولید را ارائه می‌دهد.

 

هوش تجاری در تولید چیست؟

 

شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد، اما قطعاً استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها به تصمیم‌گیری آگاهانه در تولید کمک خواهد کرد.

البته این را نیز باید در نظر بگیرید که با وجود مفاهیم اولیه یکسان، هوش تجاری برای هر تولیدکننده کمی متفاوت معنا می‌شود. به این صورت که هدف هر تولیدکننده از به‌کارگیری این فناوری در خط تولید متفاوت است. برخی از آن‌ها به دنبال ارزیابی عملکرد دستگاه و نظارت بر عملکرد تولید هستند، در حالی که برخی از تولیدکننده‌ها از هوش تجاری به‌منظور پیش‌بینی موقعیت‌های حساس استفاده می‌کنند.

 

چرا باید از هوش تجاری در تولید استفاده کرد؟

فکر می‌کنید این روزها که صنعت تولید در سطح جهانی با مشکلات بزرگی مواجه است و روش‌های قدیمی از عهده حل آن‌ها برنمی‌آید. چاره چیست؟

بهترین راه حل آن است که مدیران کسب و کار دیدی کلی از زنجیره تأمین داشته باشند. البته که این دید کلی با روش‌های قدیمی میسر نمی‌شود و تولیدکنندگان نیاز دارند که با کمک فناوری‌های نوظهور هدف‌های خود را پیش ببرند؛ در غیر این صورت در گردونه رقابت به‌زودی حذف خواهند شد.

در حال حاضر تولید را به‌عنوان فرآیندی داده محور می‌شناسند؛ از این رو صنعت تولید نیازمند ابزارهایی است که بینش بهتری در زمینه مدیریت هزینه‌ها و سودآوری داشته باشد.

 

چرا باید از هوش تجاری در تولید استفاده کنیم؟

 

هوش تجاری همان ابزاری است که این بینش را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند از نرم افزارهای هوش تجاری در جمع‌آوری داده‌ها و ارزیابی آن‌ها استفاده کنند. در نهایت، این اطلاعات در جهت اقدام فوری به‌منظور بهره‌وری از امکانات و فرصت‌ها استفاده می‌شود.

از این رو در صنعت تولید به ابزارهای BI به‌منظور دستیابی به کیفیت بالا و برآوردن خواسته‌های مشتری با تهیه مقرون به صرفه مواد اولیه نیاز است.

 

با این دلایل برای استفاده از هوش تجاری قانع شوید

اگر تولیدکننده هستید، حتماً برای شما نیز پیش آمده است که گاهی اطلاعاتی را فراموش کرده باشید. حتی گاهی برخی از اطلاعات در سطح کارخانه شما نیز نادیده گرفته می‌شوند. اما زمانی که از ابزارهای هوش تجاری استفاده می‌کنید، دیگر مطمئن خواهید بود که هیچ داده و اطلاعاتی نادیده گرفته نخواهد شد.

تمامی اطلاعات در فرآیند هوش تجاری در یک منبع مطمئن ذخیره می‌شوند. در این منبع بخش‌های جداگانه‌ای برای اطلاعات در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. بنابراین اولین مزیت هوش تجاری این است که دسترسی به تمام اطلاعات را برای کاربر آسان خواهد کرد و البته اطلاعات جامع و کاملی را گردآوری می‌کند.

 

تاثیر هوش تجاری در تولید

 

به این ترتیب هر مدیری می‌تواند به اطلاعات بخش خود به راحتی دسترسی داشته باشد. این در حالی است که مدیرکل سازمان نیز می‌تواند از عملکرد کلی سیستم‌ها و بخش‌های مختلف سازمان خود نیز آگاه شود.

بسیاری از تولیدکنندگان نگهداری تجهیزات و آموزش پرسنل‌ها را اولویت کار خود می‌دانند که البته شکی در مهم بودن این مسئله نیست. اما این مسئله مهم، نیاز به ارزیابی و تحلیل دارد که تنها با جمع‌آوری و در دست داشتن اطلاعات ممکن خواهد بود. اغلب تولیدکنندگان نیز در جمع‌آوری داده‌ها تأخیر دارند و همین مورد سبب می‌شود که هزینه‌های زیادی در تولید گریبان آن‌ها را بگیرد.

 

مزایای هوش تجاری در تولید

زمان آن رسیده این واقعیت را بپذیرید که اطلاعات مناسب در زمان مناسب تاثیر خود را نشان می‌دهند. بدون شک این داده‌ها در زمان نامناسب هیچ تاثیر مثبت و مزیتی برای تولید به دنبال نخواهند داشت. اما منظور از این مزایا چیست؟ بیایید نگاهی به فواید استفاده از داده‌های درست و دقیق بیندازیم:

 

نظارت بر زنجیره تأمین

با تجزیه و تحلیل داده‌ها و نوسازی آن‌ها به‌صورت پیوسته می‌توان نظارت کاملی بر زنجیره تأمین داشت. با این داده‌ها شما متوجه خواهید شد که اولویت‌های مشتریان در میان محصولات شما کدام موارد هستند. این اطلاعات کمک شایانی به تولیدکنندگان و بهبود خط تولید پیش از آنکه انبارها خالی شوند، خواهد کرد.

 

بهره‌وری عملیاتی

ردیابی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کارخانه به مدیران این اجازه را می‌دهد که خطاهای خط تولید را شناسایی کنند. به این ترتیب، مدیران در جهت تصحیح خطاها قدم برمی‌دارند و آن‌ها را کاهش می‌دهند. همچنین مدیران با کمک این داده‌ها برای سفارش مواد اولیه به موقع اقدام خواهند کرد.

 

 

مدیریت بهره‌وری

هوش تجاری در تولید، کارایی‌های بسیاری دارد؛ به‌عنوان مثال، مدیر می‌تواند از این ابزار به‌منظور ردیابی زمان خرابی دستگاه و کاهش عملکرد هر کارمند استفاده کند. این ابزارها به‌صورت هوشمندانه نشان می‌دهند که در کدام قسمت از سازمان باید تغییراتی اعمال شود که عملکرد کل سیستم افزایش یابد. بهتر است بگوییم که، این ابزارها با تحلیل‌های پیش‌بینی کننده از بحران‌های احتمالی در خط تولید جلوگیری خواهند کرد.

 

کنترل موجودی

گاهی تولیدکنندگان مواد اولیه را در میزان بالایی در انبارها ذخیره می‌کنند؛ غافل از اینکه با خراب شدن آن‌ها سرمایه زیادی را از دست خواهند داد. به همین دلیل است که انبار مواد اولیه در حجم بالا هیچ تضمینی برای موفقیت کسب و کار شما نیست.

بهترین ترفند در این مورد استفاده از ابزارهای BI است. با کمک این ابزارها میزان مواد اولیه مورد نیاز برای تولید را می‌دانید. از طرفی دیگر نیز به‌صورت پیوسته از موجودی انبارهای خود آگاه هستید و به موقع برای خرید مجدد مواد اولیه اقدام خواهید کرد.

 

ردیابی چرخه تولید

اگر از تولیدکنندگان موفق بپرسید، می‌دانند که چرخه تولید تا حد ممکن باید کوتاه باشد. تنها دلیلی که برای این موضوع وجود دارد نیز، حفظ سودآوری سیستم است. اما نباید کیفیت در این چرخه کوتاه فراموش شود.

 

تضمین کیفیت

مدیران باید بدانند که چگونه برخی از محصولات مطابق با استانداردها تولید می‌شوند. همچنین باید بدانند که چه مقدار از این محصولات در توده ضایعات قرار می‌گیرند. به این ترتیب، راهی برای کاهش محصولات معیوب پیدا خواهند کرد که در نهایت به‌صورت غیرمستقیم به سودآوری کلی کارخانه کمک خواهد کرد.

 

نظارت و اثربخشی تجهیزات

تجهیزات هر کارخانه باید با حداکثر کارایی و حداقل خرابی کار کنند. در غیر این صورت تجهیزات، پاسخگوی تولید عقب افتاده نخواهند بود. هوش تجاری در تولید این امکان را به شما می‌دهد که معیارها را برای نظارت و بهبود کارایی کلی تجهیزات ردیابی کنید.

 

مدیریت انطباق

کدام تولیدکننده موفقی را دیده‌اید که بدون رعایت استانداردها و ایمنی‌ها به این جایگاه رسیده باشد؟ قطعاً هیچ‌کدام. اما پیش بردن اهداف کارخانه با توجه به استانداردها کار آسانی نیست.

البته ابزارهای هوش تجاری این کار را آسان کرده‌اند. این ابزارها اطلاعات و داده‌های مهم را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند و به آن‌ها به‌منظور حفظ استانداردها کمک می‌کنند. مهمترین نقش BI در بهبود فرآیندهای تولید این است که با نظارت به همه اجزا، سودآوری بلند مدتی برای کارخانه رقم بزند.

 

گزارشات BI در صنعت تولید

 

داشبوردهای تعاملی BI نمای کلی از داده‌ها و معیارها را به کاربر ارائه می‌دهد. در این گزارشات جزئی‌ترین اطلاعات مورد نیاز را نیز پیدا خواهید کرد. گزارشات هوش تجاری در تولید شامل موارد زیر می‌شود:

  • گزارش موجودی: این گزارشات نشان می‌دهد که چه میزان موجودی جهت رفع نیازهای تولید و سودآوری در دسترس است. با کمک این گزارشات مواد اولیه به موقع وارد خط تولید می‌شوند و محصول نهایی نیز به موقع از کارخانه خارج خواهد شد. موجودی بالا در این گزارشات نشان‌دهنده هدررفت منابع و موجودی کم نیز خبر از اختلال در پاسخگویی به مشتری می‌دهد.
  • فاکتورها: فاکتورهای در کارخانه باید کامل دقیق و منظم باشند که به کمک هوش تجاری در تولید این مشکل برطرف شده است.
  • گزارش‌های پیش‌بینی کننده: از برخی از گزارشات نیز به‌منظور پیش‌بینی خرابی‌ها در خط تولید استفاده می‌شود. این پیش‌بینی‌ها با تجزیه و تحلیل تولید نهایی و بازده کارخانه انجام می‌شود.
  • سایر گزارشات: تمام گزارشات در بخش تولید به این موارد ختم نمی‌شود. گزارش‌های دیگری نیز وجود دارند که خطرات احتمالی در خط تولید را پیش‌بینی می‌کنند. حتی برخی از آن‌ها با معرفی یک روش جدید به مدیریت ریسک نیز کمک می‌کنند.

 

چه داستانی پشت پرده داده‌ها وجود دارد؟

تا به اینجای متن توضیح دادیم که داده‌های مورد استفاده در هوش تجاری چه اطلاعاتی را در اختیار مدیران قرار می‌دهند. اما شاید همچنان ذهن شما به دنبال تاثیر داده‌ها در تولید باشد.

از این داده‌ها به‌منظور بهبود فرآیندهای تولید با ارزیابی سهم سود بخش‌های جداگانه، خطوط تولید و مشتریان استفاده می‌شود.

با تجزیه و تحلیل این داده‌ها تصمیم گیری برای بهبود شرکت آسان خواهد شد. این دقیقاً همان نقطه‌ای است که عملکرد شرکت تا حد زیادی بالا می‌رود.

ایجاد گزارشات و داشبوردهایی که اساس تمام آن‌ها داده‌های موجود در سیستم است، تصمیم‌گیری برای مدیران تا حد زیادی آسان خواهد شد. با یکپارچه‌سازی داده‌ها اجازه نظارت کلی بر جوانب را در خط تولید می‌دهد و در نهایت، با توزیع خودکار اسناد و رابط کاربرپسند کاربران تجاری را همیشه راضی نگه می‌دارد.

 

آیا تولیدکنندگان به هوش تجاری نیاز دارند؟

 

اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ کوتاه دهیم، باید بگوییم قطعاً بله. اما اگر برای استفاده از هوش تجاری نیاز به دلایل محکم و قوی دارید، با ما همراه باشید.

اگر کمی به اطلاعات از مدیریت زنجیره تأمین تا فروشگاه‌ها یا داده‌هایی که از حسابداری تا ارسال و تحویل محصولات وجود دارد، نگاه بیندازید، متوجه می‌شوید که داده‌های زیادی در کارخانه شما در جریان است. یک مدیر موفق اجازه نمی‌دهد که این داده‌ها به همین سادگی هدر بروند، در حالی که می‌توان از آن‌ها استفاده بهتر و بیشتری کرد.

هوش تجاری در تولید این فرصت را به شما می‌دهد که از این داده‌ها به خوبی بهره ببرید. این فناوری محیطی امن و منظم جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها برای مدیران فراهم می‌کند که با کمک آن‌ها می‌توانید سازمانی کارآمدتر داشته باشید.

به این ترتیب، با هوش تجاری داده‌هایی که ناکارآمدی یا شکاف خط تولید را به شما نشان می‌دهد، به‌سادگی از دست نخواهد رفت. شاید بسیاری از تولیدکنندگان در گذشته نیز از داده‌های موجود در خط تولید خود استفاده می‌کردند، اما آیا دسترسی به این داده‌ها در گذشته نیز به این اندازه آسان بود؟

در روش‌های قدیمی از سیستم‌های متعددی به‌منظور جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کردند که در نهایت بتوانند گزارش‌های کاربردی ایجاد کنند. اما این روزها با وجود فناوری هوش تجاری دیگر نیاز به سیستم‌های متعدد نیست؛ این فناوری تمام این مراحل را برای مدیران آسان کرده است.

 

هوش تجاری چه موانعی را از سر راه تولیدکننده‌ها برمی‌دارد؟

بسیاری از مشکلات متداول شرکت‌های تولیدکننده با دسترسی به داده‌های بزرگ حل خواهند شد. تصور کنید که مدیران در هر لحظه به داده‌های به روز و گزارش‌ها دسترسی داشته باشند، قطعاً تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی با توجه به این داده‌ها سریع‌تر و درست‌تر خواهد بود.

این درست همان چیزی است که هوش تجاری در اختیار مدیران تولیدکننده قرار می‌دهد. بنابراین، دسترسی به داده‌های واقعی و به روز اهمیت زیادی دارد. بیایید کمی عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم؛ در واقع این اطلاعات اساس گزارش‌های سفارشی را تشکیل می‌دهند که در خط تولید بسیار مهم هستند.

از طرفی دیگر، قطعاً اطلاعاتی که یک مدیر تولید برای پیش‌برد اهداف خود نیاز دارد، با اطلاعاتی که یک مدیر فروش نیاز دارد، متفاوت است. هوش تجاری کمک می‌کند که هر فردی در سازمان شما به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

 

نحوه استفاده از هوش تجاری در تولید

اکثر تولیدکنندگانی که با کمک هوش تجاری به بینش‌های باارزش رسیده‌اند، پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرده‌اند. همین امر سبب شده است که نرم افزارهای هوش تجاری را ابزار داغی در صنعت تولید بشناسند.

برای تولیدکنندگان، جذابیت هوش تجاری آن جایی مشخص می‌شود که بتوانند عمیق‌تر به تولید، عملکرد و کارایی خود نگاه کنند.

به‌طور طبیعی و بدون استفاده از فناوری هوش تجاری بسیاری از داده‌ها در خط تولید باقی می‌مانند و نادیده گرفته می‌شوند. این در حالی است که با وجود هوش تجاری دیگر هیچ داده‌ای بدون استفاده رها نمی‌شود. این همان وعده‌ای است که نرم افزارهای هوش تجاری به مدیران شرکت‌های تولیدکننده می‌دهند.

به این ترتیب، داده‌ها با این نرم افزارها برای تمامی کارمندان قابل دسترس هستند. معمولاً تولیدکنندگان با هدف دستیابی به تجزیه و تحلیل‌های متفاوت از نرم افزارهای هوش تجاری در تولید استفاده می‌کنند. بیایید نگاهی به برخی از این اهداف بیندازیم:

  • عملکرد دستگاه‌های تولید، مانند، زمان کارکرد، خرابی و دلایل آن‌ها؛
  • نرخ ضایعات، عملکرد تولید و کیفیت واقعی محصولات؛
  • برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر؛
  • تجزیه و تحلیل به موقع داده‌ها در شرایط بحرانی و تغییر عملکرد.

 

 هوش تجاری شرکت‌های تولیدکننده را به جلو می‌راند

هوش تجاری در تولید به شما این امکان را می‌دهد که از داده‌های موجود در شرکت خود استفاده کنید و با کمک آن‌ها به بینش‌های ارزشمند در راستای اهدافتان برسید. همچنین گزارش‌های پویا به‌منظور درک بهتر کسب و کار، تصمیم‌گیری‌های کلیدی و در نهایت توسعه کسب و کار خود ایجاد کنید. به این ترتیب، با این فناوری دیگر هرگز در دریایی از داده‌های بزرگ گم نخواهید شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما