موقعیت فعلی شما:

هوش تجاری در صنعت بیمه

فهرست مطالب

هوش تجاری در صنعت بیمه

زمانی که از هوش تجاری صحبت می‌شود، اغلب ذهن افراد به‌سوی شرکت‌های محصول محور می‌رود. اگرچه با وجود محصولات فیزیکی تأثیر مثبت هوش تجاری در روند شرکت کامل مشخص است، اما واقعیت این است که این فناوری تنها به این شرکت‌ها اختصاص ندارد. این روزها شاهد تأثیر شگفت‌انگیز هوش تجاری در صنعت بیمه نیز هستیم.

اما فکر می‌کنید که این فناوری چه تأثیری در صنعت بیمه گذاشته است؟ شاید حتی ذهن شما به دنبال نقاطی از این صنعت باشد که با این فناوری بهبود پیدا کرده‌اند. به هرحال قرار است که اطلاعات جامع و کاملی در این حوزه در اختیار شما قرار دهیم. از این رو اگر در این مورد کنجکاو هستید، فرصت را از دست ندهید و با ما در این متن همراه شوید.

 

هوش تجاری در صنعت بیمه

 

هوش تجاری در صنعت بیمه

با وجود شرکت‌های بیمه متعددی که این روزها در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم، بی‌شک متوجه فضای رقابتی میان آن‌ها شده‌اید هر شرکت بیمه برای اینکه بتواند گوی سبقت را برباید و در میدان رقابت یکی از برترین‌ها باشد، ابتدا باید دیدگاه جامعی از عملکرد شرکت داشته باشد.

تنها در این صورت است که می‌تواند به بینش‌های ارزشمند و درستی به‌منظور افزایش کارایی و سودآوری شرکت خود برسد. اینجا همان نقطه‌ای است که اهمیت تصمیم‌گیری‌های درست در کسب و کار معنا پیدا می‌کند. اساس این تصمیم‌گیری‌ها نیز چیزی جز داده‌ها و اطلاعات صحیح و دقیق نیست.

هوش تجاری در صنعت بیمه نیز همین جا معنا می‌شود؛ زمانی که با کمک این فناوری و ابزارهای هوش تجاری، اطلاعات در زمان درست در اختیار افراد درست قرار می‌گیرد. به این ترتیب، کارمندان بیمه می‌توانند مسائل پیچیده را حل کرده و به‌سرعت نسبت به روندهای بازار واکنش نشان دهند.

ما منکر این قضیه نیستیم که صنعت بیمه به طرز باور نکردنی غیرقابل پیش‌بینی است؛ اما هوش تجاری به شما کمک می‌کند که با کمی تغییرات در کسب و کار خود روی برخی از مسائل قابل پیش‌بینی‌تر کنترل داشته باشید.

 

هوش تجاری برای بیمه و چالش‌های آن یک تکنیک محسوب می‌شود

اگر کمی با روند شرکت‌های بیمه آشنا باشید، حتماً می‌دانید که آن‌ها با داده‌ها و حتی ذخیره آن‌ها مشکل ندارند. هر شرکت بیمه هزاران یا حتی میلیون‌ها ردیف اطلاعات ریز در مورد جوانب مختلف کسب و کار خود ذخیره کرده است.

با این وجود مشکل اصلی جایی است که دسترسی به این اطلاعات و داده‌ها دشوار می‌شود. ابزارهای هوش تجاری این چالش را برطرف می‌کنند. اما این تنها مزیتی نیست که این ابزارها برای شرکت‌های بیمه رقم می‌زنند. با استفاده از این ابزارها و ترویج استفاده از آن‌ها، شاهد بهبود عملکرد شرکت بیمه در تمام جوانب از جمله ارزیابی ریسک، رعایت مقررات و افزایش فرصت‌های رشد خواهید بود.

 

فناوری هوش تجاری به مدیران شرکت‌های تجاری این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به سطح بالایی از تخصص فنی، گزارشات را به راحتی تهیه و مدیریت کنند. از این رو به جرأت می‌توان گفت که این ابزارها به‌منظور توانمندسازی کاربران طراحی شده‌اند.

 

چرا هوش تجاری در صنعت بیمه اهمیت دارد؟

اگر همچنان برای استفاده از ابزارهای هوش تجاری در صنعت بیمه قانع نشده‌اید، بهتر است که با ما همراه باشید. دلایل قانع کننده بیشتری برای استفاده از این فناوری داریم که در ادامه بیان می‌کنیم.

 

هوش تجاری و افزایش ذخیره اطلاعات

در صنعت بیمه با حجم عظیمی از داده‌ها مواجه هستیم. داده‌هایی که به‌صورت منظم توسط شرکت‌های بیمه ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌شوند. به‌طور کلی، شرکت‌های بیمه اطلاعات زیادی را در مورد مشتریان خود در دست دارند؛ به‌عنوان مثال:

  • سابقه سلامت؛
  • درآمد؛
  • محل اقامت؛
  • تاریخ درخواست‌ها؛
  • بازپرداخت‌ها و غیره.

البته این موارد تنها بخشی از اطلاعاتی است که شرکت‌های بیمه پیش از ثبت نام شما درخواست می‌کنند. همین موضوع به وضوح نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه با چه حجم بالایی از اطلاعات بیمه‌شوندگان مواجه هستند. به این ترتیب، این شرکت‌ها به پلتفرم‌هایی به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها نیاز دارند.

هوش تجاری در صنعت بیمه این کار را آسان می‌کند. با استفاده از این فناوری نه تنها جمع‌آوری داده‌ها برای شرکت‌های بیمه آسان می‌شود، بلکه تصمیم‌گیری‌های مهم توسط مدیران ارشد نیز در مسیر درست‌تری انجام خواهد شد.

 

پردازش و تحلیل به روشی درست

بدون شک داده‌ها به تنهایی هیچ کارایی برای هیچ سیستمی ندارند. این اطلاعات تنها زمانی اهمیت پیدا می‌کنند، که از آن‌ها در مسیر درست استفاده شود. اما اینکه از اطلاعات به‌درستی نتیجه‌گیری و استفاده شود، نیازمند تجزیه و تحلیل درست است. هوش تجاری در صنعت بیمه این کار را میسر کرده است.

 

تهیه گزارشات دقیق با ابزارهای BI

هوش تجاری در صنعت بیمه

 

هیچ تفاوتی ندارد که شرکت بیمه شما کوچک یا حتی از نوع استارت آپ‌ها باشد، در هر صورت باید طیف وسیعی از گزارشات را در سیستم خود داشته باشد. برخی از این گزارشات عبارتند از:

  • گزارشات مالی که مخارج داخلی و سود حاصل از حق بیمه را پیگیری می‌کند؛
  • گزارشات اجرایی که میزان بهره‌وری و گردش کار کارکنان را ردیابی می‌کند؛
  • گزارشاتی که داده‌ها را مدل‌سازی کرده و مدیران را در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

برای ایجاد هر کدام از این گزارشات نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی آن‌ها دارید که این موارد نیز با انجام محاسبات پیچیده به‌دست می‌آید. هوش تجاری در صنعت بیمه این کار را برای شما آسان می‌کند.

 

پیش‌بینی وضعیت با کمک داده‌ها

تنها ذخیره داده‌ها و تهیه گزارش با استفاده از آن‌ها اهمیت ندارد؛ برخی از شرکت‌ها از اطلاعات موجود در شرکت خود به منظوری دیگر استفاده می‌کنند. آن‌ها از این داده‌ها در جهت پیش‌بینی رفتار مشتری و حتی تقلب‌های موجود در شرکت استفاده می‌کنند.

این روزها استفاده از این مدلسازی‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است و طرفداران بسیاری نسبت به مدل‌های اجرایی نیز دارد. شرکت‌های بیمه نیز به این مدل‌سازی علاقه زیادی نشان داده‌اند.

اما مسئله اصلی این است که این شرکت‌ها باید داده‌ها را به بهترین شکل جمع‌آوری کنند؛ در غیر این صورت این قبیل پیش‌بینی برای آن‌ها میسر نخواهد بود. هوش تجاری در صنعت بیمه این وظیفه را برعهده‌دارد. با کمک ابزارهای هوش تجاری دیگر از ذخیره تمام داده‌های به روز شرکت خود مطمئن خواهید بود.

 

استفاده از هوش تجاری در صنعت بیمه

هر چقدر که از کاربردهای هوش تجاری در بیمه آگاه باشید، شاید همچنان ذهن شما درگیر نحوه استفاده از این فناوری در صنعت بیمه است. بگذارید قسمت‌هایی که هوش تجاری در این صنعت دخالت دارد را به شما معرفی کنیم:

  • ایجاد یک انبار داده که همه اطلاعات شما را در بستری ابری نگهداری می‌کند؛
  • ابزارهای مجازی‌سازی انبار داده، داده‌های شما را به‌صورت ایمن نگه می‌دارند؛
  • با درگاه‌های BI مجوزهای دسترسی را می‌توان مدیریت و دسترسی به انواع مختلف داده‌ها بر اساس سطح مجوز کاربر محدود کرد؛
  • گزارشگران مالی به داده‌های مالی مورد نیاز به‌منظور تصمیم‌گیری استراتژیک دسترسی دارند.

 

کاربرد هوش تجاری در صنعت بیمه

تا به اینجا از مزایای استفاده از فناوری هوش تجاری در شرکت‌های بیمه حرف زدیم، اما اگر فکر می‌کنید که مزایا و کاربردهای این فناوری به همین موارد ختم می‌شود، سخت در اشتباه هستید. کمی زمان بگذارید و با همراه شوید؛ قصد داریم کاربردهای این فناوری را در صنعت بیمه بررسی کنیم.

 

مدیریت ریسک

 

اگر نگاهی به گذشته شرکت‌های بیمه بیندازید، متوجه خواهید شد که سابقه خوبی در حفظ اطلاعات مشتریان خود داشته‌اند. با این وجود ابزارهای هوش تجاری می‌توانند تجسم داده‌ها و مدل‌های پیش‌بینی بهتری برای شرکت‌های بیمه ارائه دهند.

شاید به دنبال مزیت ابزارهای BI نسبت به روش‌های قدیمی باشید؛ در این صورت باید به شما بگوییم که این ابزارها بسیار دقیق‌تر هستند.

به‌عنوان مثال، یکی از مزیت‌های استفاده از هوش تجاری در صنعت بیمه این است که بیمه‌گذاران با کمک ابزارهای BI از داده‌های درست به‌منظور تعیین حق بیمه بالا استفاده می‌کنند. البته مقدار حق بیمه باید به‌گونه‌ای تعیین شود که علاوه بر اینکه سود بیمه‌گذار تا حد زیادی بالا می‌رود، مشتریان را نیز راضی نگه دارد. همچنین بیمه‌گذاران با کمک این ابزارها خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

 

بینش مشتری

یکی از فاکتورهایی که شرکت‌های بیمه را به موفقیت نزدیک می‌کند، درک مشتری است. اینکه مشتریان با چه طرز فکری شرکت بیمه شما را از میان تعداد بالایی از شرکت‌های بیمه انتخاب کرده‌اند، بسیار اهمیت دارد. شناخت این طرز فکر کمک می‌کند که شرکت‌های بیمه مشتریان جدید و وفادار بیشتری را جذب کند.

اما چگونه ابزارهای هوش تجاری به این اطلاعات دست پیدا می‌کنند؟ این ابزارها با هدف قرار دادن و کنترل موارد زیر به این مهم دست پیدا می‌کنند:

  • استخراج و تفسیر داده‌ها از منابع غنی مانند رسانه‌های اجتماعی و درگاه‌های خرید آنلاین؛
  • کنترل کانال‌های فروش و بررسی عملکرد آن‌ها؛
  • بررسی عملکردهای متفاوت و میزان جذب مشتری آن‌ها.

 

رسیدگی به مطالبات

تا به حال فکر کردید که مشتریان شرکت‌های بیمه چه فاکتوری را در انتخاب بیمه خود مهم می‌دانند؟ اگر نظر چند مشتری را بپرسید، متوجه می‌شوید که مشتریان تنها به دنبال رسیدگی به خسارت‌ها هستند و این مورد را مهمترین کاری می‌دانند که بیمه‌گذار انجام می‌دهد.

در این صورت شرکتی که بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به مطالبات مشتری رسیدگی کند، در این حوزه موفق‌تر خواهد بود. از این رو پردازنده‌ها و تنظیم کننده‌ها باید روزانه اطلاعات زیادی را مرتب کنند که بتوانند با سرعت و در چارچوب مقررات عملکرد خوبی داشته باشند.

ابزارهای هوش تجاری در صنعت بیمه به بیمه‌گذاران در انتخاب سریع، مطمئن و دقیق کمک می‌کنند. با کمک این ابزارها دیگر راضی نگه داشتن مشتریان دور از انتظار نخواهد بود؛ زیرا شما بخوبی می‌دانید که آن‌ها چه خواسته‌ای از شما دارند.

 

توزیع و خدمات

بدون شک زمانی که شرکت‌های بیمه از خواسته‌های مشتریان خود آگاه باشند، در تصمیم‌گیری در مورد وضعیت شرکت، داده‌های بیشتری در دست دارند. به این ترتیب، نیز در تغییر سیاست‌های بازاریابی و ارائه خدمات به مشتریان نیز عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

تشخیص تقلب

 

گزارشات حاکی از آن است که صنعت بیمه در طول سال متحمل ۷۰ میلیارد دلار خسارت می‌شود. این رقم برای شرکت‌های بیمه بسیار بالا است؛ در حالی که اگر این تقلب‌ها نباشد، نه تنها شرکت‌های بیمه سود زیادی خواهند برد، بلکه مقداری از این سود نیز به مشتریان اختصاص داده خواهد شد.

اما چگونه باید در مقابل این کلاهبرداری‌ها ایمن شد؟ اینجا ابزارهای هوش تجاری در صنعت بیمه، بار دیگر کاربرد خود را نشان می‌دهند. با کمک این ابزارها می‌توان کنترل خوبی بر فعالیت‌های نامنظم مشتریان و ترفندهای تقلب داشت.

 

امنیت سایبری

تنها تقلب‌های مشتریان نیست که سود شرکت‌های بیمه را تهدید می‌کند، با وجود افزایش تعداد گوشی‌های همراه و امکان اتصال از راه دور به سیستم‌ها، هر لحظه صدها تهدید جدید پیش روی شرکت‌های بیمه وجود دارد. از این رو امنیت سایبری نیز در این حوزه اهمیت زیادی دارد.

به همین دلیل است که این روزها استفاده از ابزارهای هوشمند هر لحظه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به این ترتیب، شرکت‌های بیمه می‌توانند از بسترهای هوش تجاری به‌منظور کشف سریع نقاط ضعف و افشای تهدیدها استفاده کنند.

شرکت‌های بیمه به اطلاعاتی تکیه می‌کنند که از منابع مختلف و متفاوت تهیه شود. این اطلاعات شامل اطلاعات فردی مشتری، اطلاعات بازار و حتی داده‌های بازار می‌شود. البته این تنها داده‌هایی نیست که شرکت‌های بیمه برای پیشرفت نیاز دارند؛ آن‌ها باید از تغییر قوانین و اقدامات رقبای خود نیز آگاه باشند.

ابزارهای هوش تجاری در صنعت بیمه این موضوع را به شیوه‌ی آسان حل کرده‌اند. با کمک این ابزارها دیگر نیازی به منابع مختلف ندارید؛ زیرا تحلیلگر یک بار مجموعه داده‌ها را مشخص کرده و قوانین حاکم بر آن‌ها را نیز تعیین می‌کند. از اینجا به بعد سیستم به‌صورت خودکار داده‌ها را به روز نگه می‌دارد.

 

گزارشات و پیش‌بینی‌های مالی

نرم‌افزارهای هوش تجاری اطلاعات را در زمان درست جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل می‌کند. اما زمانی کارایی شگفت‌انگیز این ابزار برای کاربران آشکار می‌شود که به‌صورت خودکار به ایجاد گزارش از این داده‌ها می‌پردازد. حتی گاهی نیز گزارشات به‌صورت خودکار توزیع می‌شوند که در این صورت فرآیند کار تا حد زیادی سرعت می‌گیرد. بیمه‌گذاران نیز می‌توانند از قابلیت‌های پیش‌بینی کننده نرم افزار در راستای تصمیم‌گیری بهتر استفاده کنند. این تصمیمات ممکن است در مورد سرمایه‌گذاری، حق بیمه و سایر جنبه‌های کسب و کار باشد.

 

هوش تجاری و تحول عظیم آن در صنعت بیمه

قطعاً شرکت‌های بیمه برای اینکه در بازار رقابتی این روزها بتوانند جان سالم به در ببرند و فعالیت خود را حفظ کنند، نیاز به ابزارهای جدید دارند. هوش تجاری در صنعت بیمه همان ابزار جدید و هوشمندی است که به شرکت‌های بیمه در بهبود عملکرد بخش‌های مختلف کمک می‌کند. امیدواریم با خواندن این متن متوجه تأثیر شگفت‌انگیز ابزارهای هوش تجاری در این صنعت شده باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما