موقعیت فعلی شما:

چگونه متخصص هوش تجاری شویم؟

فهرست مطالب

چگونه متخصص هوش تجاری شویم؟

در این مقاله ما درباره همه مباحثی که برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش تجاری نیاز دارید، صحبت خواهیم کرد. از جمله وظایف شغلی، بینش حقوقی و موارد دیگر که بسیار مهم هستند.

چگونه متخصص هوش تجاری شویم؟

متخصص هوش تجاری عنوان شغلی است که این روزها زیاد آن را می‌شنویم. کارشناسان هوش تجاری از داده‌ها در جهت کمک به شرکت‌ها استفاده می‌کنند تا آن‌ها را به سمت تصمیم گیری آگاهانه سوق دهند. این تصمیم‌های دقیق به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارآیی خود را افزایش داده و به اهداف خود برسند. اگر شما هم از تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافتن راه‌هایی برای استفاده از این اطلاعات لذت می‌برید یا دوست دارید فرآیندهای تجاری را بهبود بخشید، می‌توانید به سراغ هوش تجاری رفته و این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود ادامه دهید.

 

متخصص هوش تجاری

 

در این مقاله ما درباره همه مباحثی که برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش تجاری نیاز دارید، صحبت خواهیم کرد. از جمله وظایف شغلی، بینش حقوقی و موارد دیگر که بسیار مهم هستند.

وظایف متخصص هوش کسب و کار

کارشناس هوش تجاری مسئول بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای شناسایی بخش‌هایی است که کسب و کار در آن‌ زمینه‌ها می‌تواند تغییراتی در سازمان ایجاد کند و کارایی و بهره وری شرکت را بهبود بخشد. در نتیجه، دستیابی به اهداف کلی و ارتقای سازمان راحت تر خواهد شد. وظایف شغلی این فرد ممکن است بسته به شرکتی که در آن کار می‌کند، متفاوت باشد اما معمولا شامل موارد زیر است:

  1. تحلیل فرآیندهای تجاری
  2. بررسی و اعتبار سنجی داده‌های مشتری
  3. بررسی و مدیریت نتایج تجزیه و تحلیل و اندازه گیری
  4. بررسی داده‌های رقبا و تحلیل چگونگی واکنش رقبا
  5. تدوین سیاست‌ها و شیوه‌های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  6. شناسایی فرصت‌ها از طریق راهبردها و فرآیندهای کسب و کار برای بهبود سازمان
  7. ارائه داده‌ها و راه حل ‌های مدیران از طریق گزارش‌ها و ارائه‌ها

در ادامه توضیحات بیشتری در این باره برای شما آماده کرده‌ایم و شرح خواهیم داد که چگونه می‌توانید تبدیل به متخصص هوش تجاری شوید.

مراحل تبدیل شدن به یک کارشناس کسب و کار

۱.مدرک کسب کنید

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک کارشناس هوش تجاری تکمیل دوره چهار ساله دوره کارشناسی است. رشته‌های رایج هوش تجاری شامل علوم کامپیوتر، علوم داده، آمار، مدیریت بازرگانی، اقتصاد و رشته‌های مرتبط می‌شود. صرف نظر از رشته‌ای که انتخاب می کنید، گذراندن دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مربوط به آمار، فن آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به متخصص هوش کسب و کار کمک کند تا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

۲. دوره کارآموزی را بگذرانید

بسیاری از برنامه‌های دوره کارشناسی فرصتی را برای تکمیل دوره کارآموزی در زمینه کسب و کار یا حسابداری ارائه می‌دهند. اگر شما دوست دارید به یک متخصص هوش تجاری تبدیل شوید، گذراندن یک دوره کارآموزی می‌تواند به شما کمک کند تجربه کاری مورد نیاز را کسب کنید و برای این شغل واجد شرایط شوید. همچنین می‌توانید شبکه شغلی خود را ایجاد کنید.

۳. گواهی‌های شغلی مختلفی کسب کنید

بسیاری از گواهینامه‌های شغلی به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌ها و دانش‌ خود را در زمینه‌هایی که یک متخصص هوش تجاری به آن نیاز دارد، افزایش دهید. گواهی‌هایی که می‌توانید کسب کنید شامل مدرک سطح تخصصی مایکروسافت (MCBI)، گواهی مهارت هوش کسب و کار (CBIP)، برنامه نویسی کامپیوتر، گواهی زبان و مدیریت بازرگانی می‌شود. همچنین، برخی از کارفرمایان نیز ممکن است برای واجد شرایط شدن برای تخصص هوش تجاری، به گواهینامه‌های دیگری نیز نیاز داشته باشند.

۴. مدرک ارشد یا دکتری بگیرید

بسیاری از کارشناسان هوش تجاری ادامه تحصیل می‌دهند تا در دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یا دوره کارشناسی ارشد دیگری تحصیل کنند و مدرک آن را بدست بیاورند. داشتن مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری برای تحلیل گران هوش کسب و کار فراهم کرده و میزان درآمد آن‌ها را افزایش دهد. برخی از شرکت‌ها حتی به جای تجربه کار اضافی مرتبط و کار آموزی، مدرک کارشناسی ارشد را نیز می‌پذیرند.

۵. در صورت لزوم تجربه مرتبط بیشتری در زمینه کسب کنند

شما باید شرایطی را که یک کارشناس هوش تجاری نیاز دارد، بررسی کنید. در این صورت متوجه خواهید شد، داوطلبانی که قصد دارند در این حرفه استخدام شوند، نیاز به چه سوابقی دارند. کارفرمایانی که برای ارتقای کسب و کار خود متخصصین را استخدام می‌کنند، ترجیح می‌دهند که این افراد تجربه کار مرتبط در فناوری اطلاعات (IT)، مدیریت یا تجارت را داشته باشند. اگر شما از طریق برنامه‌های کارآموزی و سطوح پایین تر کاری در زمینه شغلی خود تجربه کسب کرده باشید؛ برای مثال، یک تحلیل‌گر داده یا کارشناس کسب و کار بوده باشید، نیز فردی با تجربه محسوب می‌شوید.

۶. جایگا‌ه‌های شغلی کارشناس هوش تجاری را جستجو کنید

پس از کسب تحصیلات، تجربه و گواهی‌های لازم برای صلاحیت در این شغل می‌توانید به جستجوی جایگاه‌های موجود در حرفه بپردازید. شرح شغل را برای جایگاه‌های مختلفی که می‌خواهید برای آن‌ها درخواست دهید، مرور کنید تا از مهارت‌ها و مدارکی که کارفرمای شما به دنبال آن است، آگاه شوید. همچنین، می‌توانید از کارفرمای فعلی خود کمک بگیرید تا بفهمید چه موقعیت‌هایی برای متخصص هوش تجاری در دسترس است.

۷. رزومه‌ای تهیه کنید و درخواست دهید

پس از این که جایگاه‌های مورد علاقه خود را در این زمینه یافتید، از اطلاعاتی که در شرح شغل در مورد مهارت‌ها و شرایطی که کارفرما ترجیح می‌دهد، استفاده کنید و رزومه‌ای متناسب با آن ایجاد کنید. همچنین شما می‌توانید از یک رزومه ساز آنلاین استفاده کنید تا کلمات کلیدی را از شرح شغل خود پیدا و تجربه و مهارت‌های خود را توصیف کنید. سپس هنگامی که رزومه خود را به پایان رساندید می‌توانید برای جایگاه شغلی و در زمینه تخصص هوش تجاری که به آن علاقه داشتید، درخواست دهید. اگر کارفرمای فعلی شما جایگاهی برای یک کارشناس هوش تجاری در دسترس دارد، می‌توانید رزومه آپدیت شده خود را برای بررسی و ارتقای حرفه خود ارائه دهید.

مدت زمان مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک متخصص هوش تجاری

برای تبدیل شدن به یک کارشناس کسب و کار حداقل باید چهارسال زمان بگذرانید. در این مدت شما باید حداقل یک مدرک لیسانس و یک دوره کارآموزی را به دست آورید تا تجربه مربوط به شغل مورد نظر را کسب کنید. با این حال، بسته به نقش‌هایی که دوست دارید که در این زمینه کسب کنید و به آن‌ها علاقه دارید، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا یک کارشناس هوش تجاری شوید. شاید لازم باشد قبل از درخواست دادن برای این شغل تحصیلات ارشد یا دکتری داشته باشید، تجربه شغلی بیشتری مرتبط با این حرفه بدست بیاورید و یا گواهی‌های شغلی مورد نیاز را اخذ کنید.

 

هوش تجاری

 

مهارت‌های مورد نیاز برای متخصص هوش کسب و کاربرای این که یک کارشناس هوش تجاری شوید باید ترکیبی از چندین مهارت سخت و نرم را داشته باشید. متخصصان این حرفه باید از قدرت تصمیم گیری سریعی برخوردار باشند، بتوانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل و درک کنند و مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله عالی داشته باشند. همچنین این افراد باید جزئی نگر باشند و مهارت‌های مدیریت زمان و ارائه قوی داشته باشند.

 

میانگین درآمد یک متخصص هوش کسب وکار

تحلیل گران و مختصصان هوش تجاری معمولاً تمام وقت کار می‌کنند. حقوق یک کارشناس هوش کسب و کار براساس سطح تحصیلات، تجربه، موقعیت جغرافیایی و نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت است.

میانگین درآمد این افراد ۹۱،۰۷۴ دلار در سال است که ممکن است بین ۳۱،۰۰۰ دلار تا ۱۸۲،۰۰۰ دلار تفاوت داشته باشد.

همچنین درآمد متخصص کسب و کار ممکن است تحت تأثیر پاداش هم قرار بگیرد و زیادتر شود.

دیدگاه کلی جامعه به یک متخصص هوش تجاری

اداره آمار کار ایالات متحده تخصص هوش تجاری را در گروه مشاغلی که به کامپیوتر و ریاضی مرتبط می‌شوند، دسته بندی می‌کند. میزان رشد شغل پیش بینی شده برای این گروه بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۸ ، ۱۰ درصد است که سریع ‌تر از میانگین نرخ رشد شغل برای همه مشاغل می‌باشد. این بدان معناست که متخصصان هوش تجاری باید ثبات شغلی زیادی را تجربه کنند و فرصت‌های شغلی خوبی را در اختیار داشته باشند.

تفاوت متخصص هوش تجاری با تحلیل‌گر داده چیست؟

وظایف متخصص هوش تجاری و یک تحلیل‌گر داده بسیار شبیه به یکدیگر است اما تفاوت اصلی آن‌ها در این زمینه است که یک کارشناس هوش تجاری بیش تر از رویکرد مبتنی بر تجارت استفاده می‌کند در حالی که، یک تحلیل‌گر داده از یک رویکرد ریاضی محور کمک می‌گیرد. تحلیل‌گران داده معمولاً اطلاعات را در گزارش‌ و تجسم داده قرار می‌دهند و سپس آن‌ها را با متخصصان هوش تجاری به اشتراک می‌گذارند. در آخر، کارشناسان هوش تجاری با استفاده از این اطلاعات تصمیم می‌گیرند که یک کسب و کار باید چه فعالیت‌هایی را برای بهبود خود انجام دهد.

محیط کار یک کارشناس هوش تجاری

کارشناسان هوش تجاری معمولاً تمام وقت کار می‌کنند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. اگرچه بسیاری از آن‌ها بیش از ۴۰ ساعت در هفته نیز کار می‌کنند. این متخصصان می‌توانند در صنایع مختلفی مانند تکنولوژی، امور مالی و بهداشت و درمان کار کنند. این افراد در محیط‌های اداری بیشتر زمان خود را می‌گذرانند، در آن جا می‌نشینند و از طریق کامپیوتر داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، در جلسات سازمان حضور می‌یابند و با رئیس و مدیران سطح اجرایی ارتباط برقرار می‌کنند تا یافته‌ها و راه حل‌های خود را ارائه دهند.

سخن پایانی

در دنیای تکنولوژی که ما زندگی می‌کنیم، هر روز شاهد عناوین شغلی جدیدی هستیم. در این میان اگر شما به تحلیل و بررسی داده‌ها علاقه دارید و همچنین ارتقا سازمان‌ها احساس خوبی به شما منتقل می‌کند، می‌توانید یک متخصص هوش تجاری شوید. بدون شک اگر این حرفه را به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشید.

سوالات متداول
  1. دو گواهینامه‌ شغلی که مهارت متخصصان هوش تجاری را افزایش می‌دهد نام ببرید.

مدرک سطح تخصصی مایکروسافت (MCBI) و گواهی مهارت هوش کسب و کار (CBIP)

  1. داشتن مدرک ارشد یا دکتری چه کمکی به کارشناسان هوش کسب و کار می‌کند؟

داشتن مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند فرصت‌های شغلی بیشتری برای تحلیل گران هوش کسب و کار فراهم کرده و میزان درآمد آن‌ها را افزایش دهد.

  1. کارفرمایانی که افراد را به عنوان متخصص هوش تجاری استخدام می‌کنند، ترجیح می‌دهند که داوطلبان چه تجربه‌ای داشته باشند؟

آن‌ها ترجیح می‌دهند که داوطلبان تجربه مرتبط کار در فناوری اطلاعات یا آی تی (IT)، مدیریت یا تجارت را داشته باشند.

  1. نمونه‌هایی ازمهارت‌های مورد نیاز برای متخصص هوش تجاری را توضیح دهید.

آن‌ها باید از قدرت تصمیم گیری سریعی برخوردار باشند، بتوانند داده‌ها را تجزیه و تحلیل و درک کنند و مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله عالی داشته باشند.

  1. کارشناسان هوش کسب و کار در محل کار خود به چه فعالیت‌هایی می‌پردازند؟

از طریق کامپیوتر داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، در جلسات سازمان حضور می‌یابند و با رئیس و مدیران سطح اجرایی ارتباط برقرار می‌کنند تا یافته‌ها و راه حل‌های خود را ارائه دهند.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. ممنون از مقاله کامل و خوبتون، خواستم بدونم خود ویراکام هم دوره آموزشی برگزار میکنه؟

    1. خیلی ممنون از نطرتون، دوره های آموزشی ویراکام مختص به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما