موقعیت فعلی شما:

آینده هوش تجاری

فهرست مطالب

آینده هوش تجاری (Business Intelligence) چیست؟

در دنیای امروزی هر شرکت و سازمانی، وابسته به داده‌ها و اطلاعات است. با در نظر گرفتن این موضوع که داده‌ها می‌توانند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در روند سازمان و رضایت‌مندی و دستیابی به اهداف داشته باشند، استفاده و بهره‌گیری از آن‌ها بسیار مهم است. آینده هوش تجاری به‌عنوان سیستمی برای تجمیع و دسته‌بندی داده‌ها، برای افراد فعال در این حوزه، بسیار مهم محسوب می‌شود.

با استفاده از هوش تجاری این امکان برای شما مهیا خواهید بود که با سرعت و کیفیت بالاتری از داده‌ها و اطلاعات موجود جهت تعیین اهداف خود استفاده کنید.

ابزارها و امکانات هوش تجاری هر نهادی را به فعالیت بیشتر و موثرتر ترغیب می‌کند. با این ابزارها می‌توان کسب و کار خود را رونق داد و از رقبای تجاری خود پیشی گرفت. در ادامه این مقاله به بررسی آینده این سیستم پرکاربرد در صنعت امروز خواهیم پرداخت.

 

آینده هوش تجاری چگونه است؟

باید گفت مثل هر فناوری و تکنولوژی دیگری، هوش تجاری نیز دائماً در حال رشد و حرکت رو به جلو است. اگر بخواهیم روند این فناوری و سیستم مهم را از ابتدا مرور کنیم، باید گفته شود که در آغاز با صفحات گسترده‌ای که پر از عدد و ارقام بود روبرو بودیم. اما امروزه با پیشرفت این فناوری قابلیت‌های دیداری و بصری بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار گرفته است که می‌توان با کمک گرفتن از آن‌ها اهداف خود را ترسیم کرد.

همین عامل باعث شده است که آینده هوش تجاری بسیار روشن به نظر برسد و از چیزی که امروز شاهد آن هستیم هم فراتر برود. در فناوری امروز هوش تجاری، این سیستم روش‌های بسیاری را برای ترسیم و پیش‌بینی آینده، کسب سود بیشتر، محدود کردن ضررها و شناخت بازار و رضایت مشتریان ارائه داده است.

این پیشرفت هر روزه، آینده هوش کسب و کار را بسیار امیدوارکننده‌تر نشان می‌دهد. با این وجود، درک صحیح این فناوری، کشف روش‌های ترکیبی آن، استفاده به جا و به موقع، مواردی است که به پیشرفت هرچه سریع‌تر این تکنولوژی کمک می‌کند.

 

آینده هوش تجاری

 

بررسی موارد مهم در آینده هوش تجاری

اینکه آینده هوش تجاری چگونه تصور می‌شود و چه مواردی در ادامه مسیر آن مؤثر خواهند بود، مواردی است که برای افراد فعال در این سیستم، بسیار مهم است. همچنین کسانی که به‌تازگی وارد این عرصه شده‌اند یا قصد وارد شدن به آن در بلند مدت را دارند هم می‌توانند با کسب آگاهی از این موارد چشم‌انداز مناسبی برای خود ترسیم کنند.

در ادامه مواردی که در آینده این فناوری مهم هستند و انتظار می‌رود تأثیر زیادی در روند بازار بگذارند را بررسی می‌کنیم.

 

سلطه داده‌ها

در آینده امنیت خصوصی داده‌ها و کنترل آن‌ها بسیار گسترده‌تر خواهد شد؛ بنابراین مدیریت کردن این داده‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای دلخواه ضروری خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود طی سالیان آینده، سازمان‌ها برای سازماندهی چنین داده هایی تلاش زیادی را انجام خواهند داد و کامل مطلع هستند که این داده‌ها از کجا نشات می‌گیرند، دسترسی آن برای چه کسانی آزاد است، نحوه استفاده از آن‌ها چگونه است و چه زمانی قادر به حفظ آن‌ها خواهند بود.

در آینده هوش کسب و کار، حاکمیت و سلطه داده‌ها، برای هر سازمان و حرفه‌ای، تبدیل به اولویت اصلی خواهد شد. این امر به‌دلیل پیشرفت روز افزون منابع اطلاعاتی و استفاده از داده‌ها برای انواع آنالیز و تجزیه و تحلیل است. استراتژی و روش مناسب استفاده از داده، به سرمایه‌گذاری هرچه بهتر هم کمک خواهد کرد. هم‌چنین ثبات داده و تعادل بسیار مناسب آن با واضح بودن و بدون ابهام بودن داده‌ها، از مزایای دیگر چنین روش‌هایی است.

سلطه داده‌ها این امکان را برای هر شرکت و سازمانی فراهم می‌کند که به نقاط ضعف و نیازهای خود کامل دسترسی داشته باشد و بتواند آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان برطرف کند.

این امر منجر به بهبود بالای کیفیت داده‌ها و تصمیمات اتخاذ شده خواهد شد و هم‌چنین اطلاعات و داده‌ها را به خوبی حفظ می‌کند و آن‌ها را محرمانه نگه می‌دارد. هم‌چنین استفاده و بهره‌گیری بیش از اندازه و آسیب زا نیز محدود خواهد شد.

در کل با این روش سازمان‌ها می‌توانند از بهترین و درست‌ترین داده‌ها، جهت پیش‌بینی و تصمیم‌گیری استفاده کنند. با این روش هر سازمانی اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات و داده‌های خود از معتبرترین و بهترین منابع استخراج شده‌اند و قطعاً نتیجه مثبتی را در بر خواهند داشت.

 

 

هوش تجاری خود سرویس‌دهنده

همان‌طور که کاربران و فعالان حوزه تجارت و کسب و کار از پیشرفت فناوری‌ها بخوبی مطلع می‌شوند، این انتظار را خواهند داشت که در هر محدوده زمانی و مکانی، برای به‌کارگیری اطلاعات لازم، به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

اولویت اصلی آن‌ها، حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌ها بدون نیاز به استفاده از هر نوع سیستم آنالیزی دیگری است. با کمک داده‌های سازماندهی شده و متمرکز، کاربران می‌توانند به نحو احسنت از مزایای این داده‌ها در حرفه و شغل خود استفاده کنند.

گرچه سیستم هوش تجاری خود سرویس‌دهنده در دنیای امروزی نیز رایج شده است، اما آینده هوش تجاری آن را تبدیل به فناوری گسترده و ضروری برای هر حرفه‌ای خواهد کرد و این امکان را در اختیار فعالان این زمینه قرار می‌دهد که چشم‌انداز و پیش‌بینی بسیار مناسبی جهت رویارویی با مشکلات پیش رو و اقدامات لازم در بهترین زمان را به‌دست آورند.

اینکه تصمیمات اتخاذ شده هر سازمان و نهادی بهینه شود و کاربران بتوانند براحتی به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند، مزیت بسیار بزرگی است که آینده هوش تجاری آن را برای کاربران خود در نظر خواهد داشت.

به‌دلیل آنکه فعالان و کاربران هوش تجاری، مسیر حرکت خود را می‌شناسند و می‌دانند چه می‌خواهند، استفاده از چنین سرویسی، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که کامل متکی به خود و ابزار خود باشند.

در سال‌های آینده، تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل با سرعت بسیار بالایی رخ خواهد داد و کاربران از هر نوع سیستم و ابزار جانبی، بی نیاز خواهند شد. این بهترین خبر برای کاربران هوش تجاری است!

 

 

آنالیز تجویزی

آنالیز و تجزیه و تحلیل هوش تجاری برای ارائه پیش‌بینی و تصمیمات مناسب، بخش همیشگی این فناوری است که این امکان را برای هر سازمانی فراهم می‌کند که از مجموع داده‌های موجود، جهت کسب اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری‌های مهم استفاده کند. اما آینده هوش تجاری، تجزیه و تحلیل را به ویژگی جهانی و گسترده تبدیل خواهد کرد.

تجزیه و تحلیل تجویزی، داده‌ها و اطلاعات را به دقت بررسی می‌کند که اطمینان حاصل شود چه راه و چه اقدامی در جهت رسیدن به اهداف باید اتخاذ شود. این تجزیه و تحلیل و آنالیزها، تأثیرات مستقیم تصمیمات احتمالی را بررسی می‌کند و این دید را به کاربرد می‌دهند که بهترین تصمیم ممکن را برای کسب و کار و روند خود در پیش بگیرد.

در سال‌های آینده و با پیشرفت آینده هوش کسب و کار ، شرکت‌ها از تجزیه و تحلیل و آنالیز برای کسب اطلاعات در رابطه با شرایط احتمالی، منابع موجود، سابقه عملکرد در گذشته و دیگر موارد استفاده می‌کنند.

آن‌ها پیشنهادهای مناسبی را هم جهت هرچه بهتر جلو بردن روند خود دریافت خواهند کرد. آن‌ها مشکلات و روش‌های نامناسب را شناسایی می‌کنند و با استدلالی منطقی و عاقلانه، تصمیمات خود را عملی می‌کنند.

 

نکات مهم در مورد آینده هوش تجاری

 

هوش تجاری با استفاده از پردازش زبان عادی

با هرچه شدیدتر شدن رابطه انسان با هوش تجاری، افزایش این موضوع هم در دسترس‌تر خواهد بود. گرچه مدتی است که انواع دستیارهای صوتی و هوشمند از راه همین زبان عادی و ذاتی انسان، پاسخگوی نیازهای کاربران هستند، اما هم‌چنان سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال کسب مزیت‌ها و امکانات هوشمند، هم برای برطرف سازی راحت نیاز خود و هم برای پیشی گرفتن از رقبای تجاری خود هستند.

می‌توان براحتی پیش‌بینی کرد که پردازش زبان انسان در آینده‌ای نه چندان دور، نه فقط در بخش‌های مربوط خدمات مخصوص مشتریان، بلکه در سایر فعالیت‌های تجاری هم مورد استفاده واقع شود.

برای مثال، این فناوری نوین، به کاربران و کارمندان کم‌تجربه و کسانی که مهارت بالایی ندارند، این اجازه را می‌دهد که به راحتی از تمامی امکانات موجود بهره‌مند شوند و آن‌ها را به کار گیرند. هم‌چنین داده‌های هوش تجاری در این روش در دسترس‌تر خواهند بود و توسط این افراد، قابل دسترسی و بهره‌برداری خواهند بود.

با استفاده از پردازش زبان انسان می‌توان نیاز بازار و مشتری را شناخت، اطلاعات مهمی را کسب کرد و از آن برای بهبود روند کسب و کار استفاده کرد.

این فناوری هم‌چنین می‌تواند به انواع سؤالات کاربران هم پاسخ دهد و مشکلاتی را که در طی روند پردازش و تجزیه و تحلیل گریبان‌گیر کاربران و فعالان می‌شود را به روشنی برطرف کند و راه‌حل‌های مناسبی را برای آن‌ها ارائه دهد.

 

هوش تجاری به‌عنوان یک سرویس

از نکات دیگر آینده هوش تجاری استفاده از آن به‌عنوان سرویسی مجزا است.

شرکت‌هایی که دارای حجم بسیار زیادی از داده‌ها هستند و دسته‌بندی و سامان‌دهی این داده‌ها برای آن‌ها مشکل است، به دنبال چنین خدماتی هستند که بتوانند از داده‌های خود استفاده کنند. این مدل تمامی مزایا و امکانات هوش تجاری را در اختیار شما می‌گذارد، حتی با روندی ساده‌تر و قابل درک‌تر.

این سرویس امکاناتی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که بتوانند راه‌حل‌های هوش تجاری را در زمانی بسیار کوتاه و سریع کشف کرده و کارکنان را از انجام دادن انواع آنالیز و تجزیه و تحلیل‌های سخت، معاف کنند.

این نوع مدل به فعالان و شرکت‌ها اجازه خواهد داد که به متخصصان و طراحان حرفه‌ای هوش تجاری دسترسی خوبی داشته باشند. این دسترسی سبب می‌شود که داده‌ها بهتر درک شوند و سپس با استفاده از آن‌ها استنباط و نتیجه‌گیری مناسب‌تری انجام شود.

همچنین با استفاده از هوش تجاری به‌عنوان سرویس سازمان‌ها می‌توانند از متخصصان مربوطه درخواست کنند که داده‌ها را از منابع مختلف دسته‌بندی کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهند. سپس حجم زیادی از داده‌ها را برای آنالیز و تجزیه و تحلیل آماده کنند که به روش‌های بصری مناسب در اختیار عموم و فعالان قرار دهند.

 

هوش تجاری مشارکتی و یکپارچه

در مورد آینده هوش تجاری می‌توان این موضوع را بیان کرد که این فناوری به‌صورت مشارکتی و یکپارچه بشدت فراگیر خواهد شد. برخلاف امروزه که ابزار‌ها و لوازم و امکانات هوش تجاری باید جداگانه تهیه و مورد استفاده واقع شوند، می‌توان متصور شد که چنین فناوری در آینده سعی در یکپارچه سازی امکانات خود خواهد داشت.

می‌توان گفت نسل بعدی فناوری هوش تجاری و آینده هوش تجاری، برای مراکز بزرگتر کاربران و فعالان و وصل شدن بیشتر به سیستم‌های سازمانی گسترده طراحی و تولید خواهد شد.

این سیستم‌ها به طور مرتب و دائم داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و با آنالیز و تجزیه و تحلیل آن‌ها به سرعت اطلاعات مناسب را در اختیار کاربر قرار خواهند داد. این سیستم هم‌چنین می‌تواند خطاها و مشکلات را به طور هوشمندانه به کاربر اطلاع دهد که او بتواند به‌سرعت نقص‌ها را برطرف کند و از متحمل شدن ضررهای زیاد در امان بماند.

به‌کارگیری مدام این سیستم‌ها در برنامه روزانه کارکنان می‌تواند باعث پیشرفت چشم‌گیری در فعالیت و تصمیم‌گیری‌ها شود و موفقیت‌های بیشتری را هم در پی خواهد داشت.

جدای از امکان آنالیزهای متنوع در این نوع سیستم، آن‌ها همچنین می‌توانند به طور یکپارچه با سیستم‌های شخص ثالث ادغام شوند؛ بنابراین راه برای تعامل بیشتر و ارتباطات مؤثر هم باز خواهد شد.

 

آینده هوش تجاری چگونه خواهد بود؟

 

کلام پایانی

تمام موارد گفته شده در رابطه با آینده هوش تجاری، پیشرفت‌های احتمالی مدرن آن را بررسی و توصیف می‌کنند. زیرا ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که با منابع اطلاعاتی وسیعی سر و کار داریم.

آینده این فناوری به احتمال فراوان بسیار گسترده‌تر و البته خودکارتر و خودمختارتر خواهد بود و از لحاظ محدویت‌های فعلی که برخی سیستم‌ها درگیر آن هستند، بسیار آزادتر خواهد بود. روند رو به جلوی این فناوری، مسیری بسیار روشن را نمایان می‌کند که می‌تواند برای هر کسب و کاری ضروری باشد و شما را ساده‌تر و البته، مطمئن‌تر به هدف خود برساند.

حال شما فکر می‌کنید آینده این تکنولوژی و فناوری نوین چگونه است؟ آیا تغییرات گسترده‌ای در آن رخ خواهد داد؟ آیا روش‌هایی طراحی خواهند شد که حتی انسان را از انجام بسیاری از کارها معاف کند؟ باید منتظر ماند و دید چه چیزی در انتظار ما نشسته است!

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما