موقعیت فعلی شما:

نرم افزار Tableau چیست و چه کاربردهایی در هوش تجاری دارد؟

فهرست مطالب

نرم افزار Tableau چیست و چه کاربردهایی در هوش تجاری دارد؟

درست است که تجزیه و تحلیل داده‌ها اهمیت زیادی دارند؛ اما استفاده بهینه از این نتایج قطعا مهمتر است. اگر این نتایج در قالب تجسم داده‌ها ارائه شود، بدون شک می‌توان تمام نتیجه‌گیری‌ها را به صورت هدفمند دنبال کرد. حال اگر تمام نمودارها در یک داشبورد قرار بگیرند، طبیعتا پیش‌بینی‌ها درست‌تر و سودمندتر خواهد بود.

اینجاست که با مفهوم تابلو آشنا می‌شوید و درک می‌کنید که نرم افزار Tableau چیست و چه کاربردهایی در هوش تجاری دارد؟ اما واقعیت این است که تاثیر این نرم افزار کاربردی و کاربردهای آن به همین موارد محدود نمی‌شود. با ما در این متن همراه باشید و اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

 

نرم افزار Tableau چیست

 

نرم افزار Tableau چیست؟

برنامه Tableau ابزاری برای تجسم سریع داده‌ها است. این نرم افزار در فرآیندهای تجاری مختلف استفاده می‌شود. اما آن چیزی که Tableau را از سایر نرم افزارهای این حوزه متمایز می‌کند، دسترسی آسان به این نرم افزار است. به همین دلیل است که Tableau این روزها طرفداران زیادی دارد و البته از این نرم افزار به صورت گسترده در فرآیندهای هوش تجاری استفاده می‌شود.

در هوش تجاری و فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار Tableau استفاده می‌کنند. این پلتفرم با هدف مدلسازی داده‌ها در جهت کمک به کاربران در مشاهده و درک بهتر آن‌ها طراحی شده است. اما نقطه عطف در این نرم افزار کمک به کاربران در تصمیم‌گیری بر مبنای داده‌ها است.

انواع نمودارها، پلات‌ها، چارت‌ها و گراف‌ها در این نرم افزار به راحتی ایجاد می‌شوند؛ بدون این که نیاز به برنامه‌نویسی داشته باشید. در نهایت همین نمودارها است که تصمیم‌گیری را برای صاحبان کسب و کارها آسان خواهد کرد.

این نرم افزار به گونه‌ای طراحی شده است که انواع نمودارها را با طرح‌های مختلف به صورت همزمان برای کاربر ایجاد کند. از این رو کاربر می‌تواند به صورت همزمان از نمودارهای مختلف به منظور تجسم داده‌ها استفاده کند.

 

با ویژگی‌های Tableau آشنا شوید

حالا که می‌دانید نرم افزار Tableau چیست، احتمالا در مورد نوع و ساختارهای داده‌ها کنجکاو هستید. حتی اگر تجربه کار در این حوزه را داشته باشید، در مورد دسترسی به داده‌ها در این نرم افزار نیز دغدغه خواهید داشت.

در جواب دغدغه‌های شما باید بگوییم که این نرم افزار می‌تواند روی هر داده‌ای کار کند؛ هیچ تفاوتی ندارد که این داده‌ها ساختار یافته یا مجموعه‌ای از داده‌های بدون ساختار باشند. نکته جالب توجه دیگر در مورد این نرم افزار، دسترسی آن به انواع زبان‌های برنامه‌نویسی است؛ مانند SAS، پایتون و غیره.

باید در مورد کار با این نرم افزار نیز خیال شما را آسوده کنیم؛ زیرا هر کاربر بدون هیچ دانش یا سابقه فنی نیز می‌تواند به راحتی با این نرم افزار کار کند. تنها دلیل این امر نیز این است که در کار با این نرم افزار نیاز به هیچ دانش برنامه‌نویسی ندارید.

 

ویژگی‌های نرم افزار Tableau چیست

 

در این نرم افزار توابع مختلفی تعریف شده است که تمام آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند؛ این که مجموعه‌ای از داده‌های پیچیده را به ساده‌ترین شکل ممکن تصویرسازی کنند.

به این ترتیب تحلیلگران کسب و کار می‌توانند داده‌های بصری را به خوبی بررسی کنند. نتیجه این بررسی چیزی نیست جز این که برای هر مشکل تجاری بهترین پیش‌بینی یا نتیجه‌گیری را پیدا خواهند کرد.

 

نحوه کار Tableau چگونه است؟

پس از پاسخ به سوال نرم افزار Tableau چیست، احتمالا به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار این نرم افزار هستید. همانطور که پیش‌تر گفتیم، هر نوع داده‌ای در این نرم افزار به راحتی در دسترس کاربر قرار می‌گیرد. در ادامه روند کار در این سیستم را با شما در میان می‌گذاریم.

  • در مرحله اول این نرم افزار می‌تواند داده‌ها را از پایگاه‌هایی مانند PDF، Excel، text documents، R، Hadoop، Python و SAS یا در پایگاه‌های داده‌های ابری مانند Flipkart، Google sheet، Netflix و Amazon استخراج کند.
  • همچنین می‌توانید داده‌ها را در این نرم افزار به صورت دستی وارد کنید؛ برای این کار تنها لازم است که داده‌ها را در بخش موتور داده‌های Tableau بکشید (Drag کنید). به این بخش Tableau desktop گفته می‌شود.
  • در مرحله بعد، تحلیلگر کسب و کار در بخش دسکتاپ Tableau روی داده‌ها کار می‌کند. همچنین داشبوردی برای داده‌ها ایجاد کرده و آن را با سایر کاربران به اشتراک می‌گذارد. کاربران دیگر این داشبورد را با نام Tableau reader مشاهده می‌کنند.
  • داده‌ها با قابلیت‌های مختلف موجود در این نرم افزار منتشر می‌شوند.
  • در پایان نیز کاربر این امکان را دارد که فایل های تصویرسازی شده را دانلود کند. همچنین کاربر می‌تواند دانلود را در ایمیل‌ها، دسکتاپ یا تلفن همراه خود انجام هد.

 

امکانات نرم افزار Tableau چیست

 

امکانات نرم افزار Tableau چیست؟

از آن جایی که کار با Tableau آسان است، ایجاد داشبورد در این نرم افزار نیز کار سختی به نظر نمی‌رسد. حتی می‌توان گفت که ایجاد داشبورد در این نرم افزار نیز بسیار سریع انجام می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد امکانات این نرم افزر بیشتر بدانید، به موارد زیر توجه کنید:

  • استخراج داده‌ها از منابع مختلف در این نرم افزار آسان است؛
  • اگر بدانید نرم افزار Tableau چیست، حتما می‌دانید که کار با این سیستم نیاز به دانش فنی برنامه‌نویسی ندارد؛
  • داشبوردها در این سیتسم در کمترین زمان ممکن ایجاد می‌شوند؛
  • دسترسی به داده ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها در هر شرایط و موقعیتی امکان‌پذیر است؛
  • امکان دانلود فایل داده‌ها در هر زمان برای کاربران وجود دارد؛
  • این سیستم اجازه به اشتراک گذاشتن داده‌ها را به کاربران می‌دهد؛
  • امنیت داده‌ها در این نرم افزار به طور کامل تضمین می‌شود؛
  • با Tableau می‌توان داده‌ها را از منابع مختلف گردآوری کرد؛
  • کار با حجم عظیمی از داده‌ها در این نرم افزار آسان است.

 

محصولات مختلف Tableau چیست؟

این نرم افزار شامل محصولات مختلفی می‌شود که هر کدام از آن‌ها عملکرد خاصی دارند. درواقع بهتر است بگوییم که هر محصول عملکرد خاصی جهت طراحی داشبورد لازم دارد. در ادامه شما را با انواع محصولات این نرم افزار آشنا می‌کنیم.

 

Tableau desktop

این بخش از نرم افزار که آن را با نام میز کار نیز می‌شناسند، پر از قابلیت‌های خاص است. کاربر می‌تواند از این قابلیت‌ها استفاده کند و نمودارهای مختلف و گزارش‌های متنوع ایجاد کند. درواقع کاربر در این بخش به کدگذاری گزارش‌ها و ترکیب آن‌ها مشغول می‌شود که بتواند داشبورد مورد نظر خود را ایجاد کند.

در نهایت کاربران می‌توانند با هر سروری به اطلاعات موجود در داشبوردها دسترسی داشته باشند. همچنین این اطلاعات در بخش Tableau server نیز در دسترس است.

 

 

از میز کار Tableau برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند؛ این اهداف می‌توانند شخصی یا تخصصی باشند. بیایید نگاهی به میزکارهای مختلف این نرم افزار بیندازیم:

  • میزکار شخصی: دسترسی به این میزکار محدود است و از این رو نمی‌توان اطلاعات داخل آن را به صورت عمومی به اشتراک گذاشت. معمولا شخص‌ها به صورت خصوصی از این میزکار استفاده می‌کنند.
  • میزکار تخصصی: این میزکار برای کارهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر فردی می‌تواند این میزکارها را ایجاد کرده و اطلاعات آن را با اشخاص دیگر به اشتراک بگذارد. این میزکار ایده‌آل‌ترین گزینه برای انتشار کارها در Tableau server به حساب می‌آید.

 

Tableau public

اگر به دنبال ابزاری مقرون به صرفه هستید، Tableau public بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. این محصول در نرم افزار Tableau به صورت عمومی استفاده می‌شود. در این فضا کاربران می‌توانند اطلاعات خود را در ابرهای عمومی ذخیره کنند؛ به این ترتیب هر فردی می‌تواند این اطلاعات را مشاهده کند و به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

با توجه به تعاریفی که ارائه دادیم، دور از انتظار نیست که هر فردی به پرونده‌های شما دسترسی داشته باشد. بنابراین هیچ حریم خصوصی برای شما در این محصول وجود ندارد. اما در نقطه مقابل نیز هیچ محدودیتی در دسترسی به این محصول وجود ندارد و کاربران می‌توانند از آن به صورت نامحدود استفاده کنند.

معمولا کسانی که نمی‌دانند نرم افزار Tableau چیست و به دنبال آشنایی با فضای این پلتفرم هستند، در قدم‌های اول از این محصول استفاده می‌کنند. البته این محصول برای افرادی که می‌خواهند اطلاعات خود را با عموم کاربران نیز به اشتراک بگذارند، نیز گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

 

Tableau Server

از این محصول به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعات و گزارش‌ها در سراسر سازمان استفاه می‌شود. از آن جایی که این محصول امنیت لازم برای اطلاعات سیستم را تضمین می‌کند، یکی از گزینه های ایده‌آل جهت به اشتراک گذاشتن داده‌ها در یک سازمان به شمار می‌آید.

برای استفاده از این محصول ابتدا باید گزارش‌ها و پرونده‌های خود را در Tableau desktop انتشار دهید. سپس در قدم بعدی می‌توانید این اطلاعات را با کاربران مجاز در این نرم افزار به اشتراک بگذارید.

نکته جالب توجه اینجاست که کاربران دیگر نیازی به نصب Tableau server ندارند. آن‌ها به راحتی می‌توانند با یکی از مرورگرهای وب به سیستم وارد شوند و گزارش‌ها را مشاهده کنند.

 

Tableau Online

این ابزار در نرم افزار Tableau بسیار شبیه به Tableau server است؛ اما قطعا تفاوت‌هایی میان این دو محصول Tableau وجود دارد. پیش از هر چیز بگذارید مهمترین ویژگی این محصول یعنی آنلاین بودن آن را به شما بگوییم.

در این محصول داده‌ها در سرورهای فضای ابری نگهداری ذخیره می‌شوند. نکته مهم دیگر در مورد این ابزار این است که هیچ محدودیتی در ذخیره‌سازی اطلاعات در آن وجود ندارد.

 

قابلیت‌های نرم افزار Tableau چیست

 

Tableau Reader

این ابزار در نرم افزار Tableau کاملا رایگان است. با این ابزار می‌توانید هر اطلاعاتی را که در Tableau desktop یا Tableau public ایجاد شده است، مشاهده کنید. امنیت این ابزار با توجه به کارایی آن صفر است. تعجب نکنید؛ واضح است که هر کاربری می‌تواند با استفاده از این ابزار اطلاعات موجود در آن را مشاهده کند.

بنابراین این محصول تنها زمانی که قرار است، داشبوردی را ایجاد کرده و آن را به اشتراک بگذارید، گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

کاربران جهت دسترسی به اطلاعات موجود در این ابزار باید Tableau Reader را روی سیستم خود داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این محصول در نرم افزار Tableau این است که کاربران نمی‌توانند هیچ ویرایشی بر اطلاعات انجام دهند. کاربران در این ابزار تنها می‌توانند داده‌ها را فیلتر کنند.

 

دسته‌بندی محصولات Tableau براساس تحلیل داده‌ها

اگر بخواهیم محصولات این نرم افزار را براساس تجزیه و تحلیل داده‌ها بررسی کنیم؛ باید این محصولات را در دو گروه قرار دهیم. در ادامه این دو گروه را به شما معرفی می‌کنیم.

 

ابزارهای توسعه دهنده

در این گروه از ابزارهای موجود در نرم افزار Tableau به منظور توسعه داده‌ها استفاده می‌کنند. به این صورت که از این ابزارها به منظور ایجاد داشبورد، تهیه گزارش، نمودار و غیره استفاده می‌شود. با توجه به این تعریف Tableau desktop و Tableau Public در این گروه قرار می‌گیرند و از آن‌ها به عنوان ابزارهای توسعه دهنده یاد می‌شود.

 

ابزارهای اشتراک‌گذاری

ابزارهایی که در این گروه دسته‌بندی می‌شوند، ابزارهایی هستند که به منظور به اشتراک گذاشتن گزارشات و نمودارها استفاده می‌شوند. ابزارهای اشتراک‌گذاری شامل Tableau Server، Tableau online، Tableau reader می‌شود.

 

چرا باید از Tableau استفاده کنیم؟

حال که می‌دانید نرم افزار Tableau چیست و با محصولات آن نیز آشنا هستید، دیگر هیچ جای شکی برای استفاده از این نرم افزار باقی نمی‌ماند. کافی است که از این نرم افزار در برنامه‌های تجاری خود استفاده کنید؛ خواهید دید که به چه اندازه در زمان آنالیز داده‌ها با این نرم افزار صرفه‌جویی خواهد شد. بنابراین فرصت را از دست نداده و همین حالا به دنبال نصب و استفاده از این برنامه باشید.

سوالات متداول
  1. آیا یادگیری نرم افزار Tableau آسان است؟

نرم افزار Tableau یکی از سریع تری ابزار های هوش کسب و کار (BI) می باشد. پیاده سازی آن بسیار سریع و یادگیری آن برای کاربران بسیار ساده می باشد.

  1. محصولات مختلف نرم افزار Tableau چیست؟

Tableau Desktop، Tableau Public، Tableau Reader، Tableau Server، Tableau Online

  1. آیا Tableau از SQL استفاده می کند؟

Tableau یک محیط live و بهینه شده برای SQL Server ایجاد می کند تا بتوان از تمامی اطلاعات به راحتی استفاده کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محصولات

مزیت ها

گواهی ها

محاسبه گر

ارتباط با ما